Marszałek Władysław Ortyl, obecny na wydarzeniu, podkreślił konsekwencję zarządu województwa w realizacji strategicznych planów.
- Ta kompleksowa inwestycja pokazuje konsekwencję zarządu województwa w realizowaniu zamierzonych planów. Za kilka lat ta droga będzie mieć kolosalne znaczenie dla rozwoju społecznego i gospodarczego. Wczoraj odbywały się uroczystości związane z promowaniem Funduszy Europejskich na Podkarpaciu i z całą pewnością to dzisiejsze, historyczne wydarzenie może być śmiało włączone w ten cykl wydarzeń – zaznaczył marszałek.
Inwestycja obejmuje modernizację ponad 25 kilometrów istniejącej trasy, podzielonej na trzy strategiczne odcinki: drogę wojewódzką nr 878 na odcinku Tyczyn – Dylągówka (13,78 km), drogę wojewódzką nr 877 na odcinku Dylągówka – Szklary (4,79 km) oraz drogę wojewódzką nr 835 na odcinku Szklary – Dynów (5,8 km). Całkowita wartość tych trzech projektów wynosi imponujące 466,2 mln zł, z czego aż ponad 379 mln zł pochodzi z dofinansowania Unii Europejskiej w ramach programu Fundusze Europejskie dla Podkarpacia 2021–2027. Pozostała część środków została zabezpieczona z budżetu Województwa Podkarpackiego.
Przedstawicielka Komisji Europejskiej, Angela Martinez-Sarasola, w liście skierowanym do uczestników, podkreśliła, że realizacja tego typu projektów „doskonale oddaje sens polityki spójności, która poprzez konkretne działania w terenie realnie wpływa na codzienne życie mieszkańców regionów oddalonych od głównych ośrodków metropolitalnych”. Zaznaczyła również, że modernizacja infrastruktury drogowej na Podkarpaciu to nie tylko usprawnienie połączeń transportowych, ale także fundament dla silniejszej gospodarki lokalnej, większego bezpieczeństwa i bardziej zrównoważonego rozwoju.
Realizacja inwestycji stanowi spore wyzwanie inżynieryjne ze względu na trudny, często zurbanizowany i górzysty teren. W Dylągówce planowana jest likwidacja niebezpiecznych serpentyn poprzez wytyczenie nowego przebiegu drogi, natomiast między Szklarami a Dynowem droga zostanie poprowadzona w głębokim wykopie, aby wyeliminować ostry łuk stanowiący zagrożenie dla bezpieczeństwa kierowców.
Uzupełnieniem projektu będzie planowana budowa obwodnicy Tyczyna, która zostanie zrealizowana w ramach Rządowego Funduszu Rozwoju Dróg. Obecnie trwa postępowanie przetargowe, a ta kluczowa inwestycja ma na celu domknięcie logicznego ciągu drogowego z Rzeszowa do Dynowa, znacząco odciążając miejscowości położone przy trasie i podnosząc komfort podróży.
Radny województwa Stanisław Kruczek w imieniu mieszkańców regionu podziękował za determinację i wsparcie zarządu województwa, podkreślając, że „nie są to jedynie inaugurowane dzisiaj inwestycje, ale również inne projekty sfinalizowane w przeszłości”.
W ramach przebudowy całego ciągu drogowego powstaną nowoczesne jezdnie, bezpieczne skrzyżowania, wygodne chodniki, funkcjonalne zatoki autobusowe, ścieżki rowerowe, nowe obiekty inżynierskie oraz niezbędna infrastruktura chroniąca środowisko i poprawiająca bezpieczeństwo ruchu drogowego. Nowe drogi zostaną przystosowane do prognozowanego wzrostu natężenia ruchu, charakteryzując się nośnością 115 kN/oś oraz nowoczesnym systemem odwodnienia i oświetlenia.
Dyrektor Podkarpackiego Zarządu Dróg Wojewódzkich w Rzeszowie, Piotr Miąso, zwrócił się do kierowców z apelem o cierpliwość i wyrozumiałość w związku z nadchodzącymi utrudnieniami: „Odcinek pomiędzy Tyczynem a Dylągówką jest jednym z najbardziej obciążonych w całym województwie z natężeniem ponad 12 500 pojazdów na dobę. Wszyscy musimy przygotować się na utrudnienia, dlatego zwracam się do użytkowników tej drogi o cierpliwość i wyrozumiałość”.
Szczegóły dotyczące montażu finansowego planowanych inwestycji drogowych:
- Przebudowa/rozbudowa DW 878 Tyczyn – Dylągówka
- Wartość projektu: 200,4 mln zł
- Wartość dofinansowania z UE: 162,5 mln zł
- Budżet województwa: 37,9 mln zł
- Przebudowa/rozbudowa DW 877 Dylągówka – Szklary
- Wartość projektu: 143,7 mln zł
- Wartość dofinansowania z UE: 120 mln zł
- Budżet województwa: 23,7 mln zł
- Przebudowa/rozbudowa DW 835 Szklary – Dynów
- Wartość projektu: 118 mln zł
- Wartość dofinansowania z UE: 95,2 mln zł
- Budżet województwa: 22,8 mln zł
Rozpoczęta w Hyżnem inwestycja stanowi ważny krok w kierunku poprawy infrastruktury komunikacyjnej Podkarpacia, co z pewnością przyczyni się do rozwoju gospodarczego i podniesienia jakości życia mieszkańców regionu.
Napisz komentarz
Komentarze