Eksperci z Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK) podkreślają: kluczowe znaczenie ma to, czy zakupu dokonano za pośrednictwem sieci, czy w placówce stacjonarnej.
Internet daje więcej wolności
Najbardziej uprzywilejowani są konsumenci, których bliscy zamówili prezenty online. W przypadku e-zakupów obowiązuje ustawowe prawo do odstąpienia od umowy zawartej na odległość. Małgorzata Cieloch z UOKiK wyjaśnia, że na zwrot takiego towaru mamy 14 dni od momentu odebrania przesyłki i – co najważniejsze – nie musimy w żaden sposób argumentować swojej decyzji. Procedura jest prosta: wystarczy wysłać do sprzedawcy oświadczenie o odstąpieniu od umowy i odesłać produkt. Sklep internetowy nie ma prawa odmówić przyjęcia towaru, o ile został zachowany termin i produkt nie nosi śladów użytkowania wykraczających poza zwykłe sprawdzenie jego cech.
Sklepy stacjonarne: Dobra wola to podstawa
Zupełnie inaczej przedstawia się sytuacja w przypadku zakupów tradycyjnych. Wielu klientów błędnie zakłada, że każdy sklep ma obowiązek przyjąć zwrot w ciągu kilku dni. W rzeczywistości jest to wyłącznie wyraz dobrej woli handlowca. Sprzedawca stacjonarny sam ustala zasady: może zaoferować 7, 14 lub nawet 90 dni na zwrot, może też ograniczyć się jedynie do wymiany towaru na inny lub wydania karty podarunkowej. Dlatego eksperci radzą, by już w momencie zakupu upewnić się, jaka polityka obowiązuje w danej sieci i koniecznie zachować paragon, który jest podstawą do jakichkolwiek rozmów przy kasie.
Logistyka zwrotów i kwestie opakowań
Choć prawo nie nakazuje odsyłania towaru w oryginalnym, firmowym kartonie (chyba że jest on niezbędny do bezpiecznego transportu), konsument ma obowiązek zadbać o to, by przedmiot dotarł do sprzedawcy nieuszkodzony. Większość dużych sklepów posiada gotowe formularze zwrotu, które usprawniają proces. Warto przygotować się na to, że choć zwrot środków powinien nastąpić w ciągu dwóch tygodni, w okresach poświątecznego szczytu procedury te mogą wydłużyć się do około 21 dni.
Kupuj z głową, dbaj o planetę
Mimo że przepisy są po stronie konsumenta, specjaliści apelują o rozwagę. Każdy zwrot to nie tylko koszty operacyjne dla firm, ale przede wszystkim dodatkowy ślad węglowy generowany przez transport i logistykę przesyłek. Odpowiedzialne planowanie zakupów i znajomość swoich praw to najlepszy sposób na uniknięcie poświątecznego stresu oraz troskę o środowisko naturalne.

![„Wilija” – niezwykły film o dawnym Podkarpaciu. Zobacz, jak wyglądały święta 100 lat temu [WIDEO, ZDJĘCIA] „Wilija” – niezwykły film o dawnym Podkarpaciu. Zobacz, jak wyglądały święta 100 lat temu [WIDEO, ZDJĘCIA]](https://static2.rzeszow-info.pl/data/articles/sm-4x3-wilija-niezwykly-film-o-dawnym-podkarpaciu-zobacz-jak-wygladaly-swieta-100-lat-temu-wideo-zd-1766914140.png)



Napisz komentarz
Komentarze