Przyznana kwota 76 640 931,25 zł została podzielona na dwie części: 46 731 151,17 zł na nabór wniosków o dopłatę w 2026 roku, a 29 909 780,08 zł na zabezpieczenie już wcześniej podpisanych umów wieloletnich.
W piątek na stronie Biuletynu Informacji Publicznej Podkarpackiego Urzędu Wojewódzkiego wojewoda podkarpacki ogłosiła nabór, który potrwa do 5 grudnia br.
- Wnioski mogą składać organizatorzy publicznego transportu zbiorowego, czyli gminy, powiaty lub ich związki oraz województwo – przedstawiała Teresa Kubas-Hul, wojewoda podkarpacki.
Dofinansowanie mogą oni uzyskać na nowe linie komunikacyjne utworzone po wejściu w życie ustawy o Funduszu lub na linie komunikacyjne, które nie funkcjonowały na 3 miesiące przed wejściem w życie ustawy o Funduszu. Dofinansowaniu nie podlega komunikacja miejska.
Kwota dopłaty wynosi nie więcej niż 3 zł do 1 wozokilometra przewozów o charakterze użyteczności publicznej.
- Organizator musi zapewnić co najmniej 10 procent wkładu własnego ceny usługi w zakresie publicznego transportu zbiorowego - dodała wojewoda podkarpacki. - Może złożyć jeden wniosek na dowolną liczbę uruchomionych linii. Dopuszczalne jest składanie wniosków jednorocznych bądź wieloletnich - na okres do 3 lat, czyli na lata 2026-2028.
Kolejność przyznawania dopłat wynika z ustawy. Otrzymają je według kolejności: gminy, związki międzygminne, związki powiatowo-gminne, powiaty, związki powiatów, województwo.
- Wnioski będą oceniane w oparciu o kryteria merytoryczne zapisane w ustawie o Funduszu - kontynuowała wojewoda, podając, co jest brane pod uwagę.
To przede wszystkim: powierzchnia obszaru i liczba mieszkańców obszaru właściwości organizatora, łączna liczba linii komunikacyjnych objętych wnioskiem, długość linii komunikacyjnych, liczba zatrzymań na przystankach, realizacja potrzeb osób z niepełnosprawnościami, wskaźnik dochodów podatkowych dla samorządu będącego organizatorem oraz zapewnienie dostępności terenów objętych przedsięwzięciami infrastrukturalnymi.
- Zgodnie z kryteriami najwięcej punktów otrzymają samorządy o najmniejszej gęstości zaludnienia i o najniższym wskaźniku dochodów podatkowych, które utworzą najwięcej linii komunikacyjnych, a linie będą najdłuższe, o największej liczbie zatrzymań na przystankach – poinformowała Teresa Kubas-Hul. - Zachęcając organizatorów transportu publicznego do składania wniosków, warto podsumować 2025 rok. Otóż wszyscy, którzy złożyli wnioski, otrzymali wsparcie.
I tak w bieżącym roku dofinansowanie uzyskały 433 linie komunikacyjne, na łączną liczbę ponad 28 milionów wozokilometrów. Umowy na dopłaty w wysokości 84 959 149,99 zł podpisało 45 gmin, 7 powiatów oraz 4 związki komunikacyjne.





Napisz komentarz
Komentarze