Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
Reklama
piątek, 14 listopada 2025 10:29
RZESZÓW INFO
Reklama

ZTM planuje radykalne zmiany w funkcjonowaniu buspasów w Rzeszowie!

Podziel się
Oceń

Zarząd Transportu Miejskiego (ZTM) w Rzeszowie rozpoczął szerokie konsultacje społeczne dotyczące optymalizacji oferty transportowej. Chociaż plany dotyczą kompleksowej reorganizacji tras i rozkładów jazdy, kluczowym i najbardziej palącym problemem, który ma zostać rozwiązany w pierwszej kolejności, jest nieefektywność rzeszowskich buspasów. Dokument konsultacyjny jasno wskazuje, że bez radykalnych zmian w ich funkcjonowaniu, miejski transport tkwi w pułapce kongestii.
ZTM planuje radykalne zmiany w funkcjonowaniu buspasów w Rzeszowie!

Źródło: UM Rzeszowa

Przez lata sieć komunikacji miejskiej w Rzeszowie poddawana była jedynie kosmetycznym zmianom. Jak wynika z dokumentu ZTM, kompleksowych reform uniemożliwiały mgliste plany budowy ambitnej, jednoszynowej kolejki monorail. Oczekiwanie na zmianę przepisów, które umożliwiłyby finansowanie i funkcjonowanie tego typu przewozów, spowodowało, że miasto nie zdecydowało się też na budowę tramwajów, a sieć autobusowa popadła w marazm.

W efekcie Rzeszów mierzy się dziś z narastającym problemem kongestii drogowej. Upłynnienie ruchu autobusów miały zapewnić budowane buspasy. Jednak, jak brutalnie ujawnia ZTM, kluczowe odcinki straciły rację bytu zaledwie dwa tygodnie po ich uruchomieniu w 2015 roku:

W 2015 r. – już dwa tygodnie po uruchomieniu kluczowych odcinków – buspasy oznaczono dodatkowymi znakami „1+2”, mającymi dopuszczać przejazd pozostałych użytkowników ruchu, pod warunkiem, że w samochodzie oprócz kierowcy znajduje się przynajmniej dwóch pasażerów. Ponadto, ograniczono działanie buspasów do wybranych godzin - czytamy w dokumencie "Optymalizacja oferty przewozowej rzeszowskiej komunikacji miejskiej".

Wprowadzenie zasady "1+2" (minimum trzy osoby w samochodzie) i ograniczenie czasowe sprawiło, że buspasy nie zapewniły autobusom wyraźnej przewagi ruchowej nad samochodami osobowymi, a wręcz stały się atrakcyjnym udogodnieniem dla carpoolingu do centrum.

Buspasy, które nie pomagają punktualności autobusów

ZTM wprost przyznaje, że największym problemem są bardzo długie rzeczywiste czasy jazdy autobusów komunikacji miejskiej w centrum

Obecna, "rozluźniona" organizacja ruchu na buspasach jest mało użyteczna i niweczy ich podstawową funkcję. W sytuacji, gdy buspasy są dostępne dla samochodów osobowych z co najmniej trzema osobami, jeździ po nich wiele innych pojazdów niż autobusy

Taka polityka, zdaniem ZTM, uniemożliwia priorytetowanie nie ma sensu stosować detekcji pojazdów korzystających z buspasa ani zapewniać im priorytetu w przejeździe przez skrzyżowania z sygnalizacją świetlną, ponieważ z udogodnień korzysta zbyt wiele samochodów prywatnych. Co więcej, rozluźnienie rygoru funkcjonowania buspasów "skutkuje dodatkowo niechęcią służb do kontroli uprawnienia do przejazdów". W rezultacie korzysta z nich wielu użytkowników nieuprawnionych, co w efekcie sprawia, że buspasy nie przyspieszają znacząco pojazdów komunikacji miejskiej w stosunku do ogólnego ruchu.

Nadchodzi zmiana. Likwidacja "1+2" i całodobowy rygor

Sfera ta wymaga pilnej poprawy, dlatego Zarząd Transportu Miejskiego zapowiedział radykalną reformę, która ma przywrócić buspasom ich pierwotne znaczenie. Kluczowe zmiany planowane od 1 stycznia 2026 roku to likwidacja uprawnienia przejazdu pojazdami na zasadzie „1+2” (a tym samym drastyczniejsze ograniczenie możliwości korzystania z buspasów przez samochody prywatne) oraz rozszerzenie funkcjonowania buspasów całodobowo (w miejsce dotychczasowych ograniczeń godzinowych). 

Celem tych działań jest realne skrócenie czasu przejazdów autobusów, zwiększenie atrakcyjności komunikacji miejskiej i walka z miejską kongestią. Wyniki trwających konsultacji społecznych mają określić ostateczny kształt tej transportowej rewolucji.

Jak można wziąć udział w konsultacjach?

Od 27 października do 10 listopada 2025 r. każdy mieszkaniec Rzeszowa będzie mógł przekazać swoją opinię na temat planowanych zmian:

  • w wersji papierowej – w naszej siedzibie przy ul. Trembeckiego, w Urban Lab przy ul. 3 Maja oraz w Punktach Obsługi Podróżnego przy ul. Targowej, Lisa-Kuli, Krakowskiej i al. Kopisto.
  • online – poprzez ankietę internetową lub wysyłając formularz na adres: [email protected].

link do ankiety: https://forms.office.com/e/nvDdrneS8p

Uwaga! Nie będą rozpatrywane propozycje i opinie przekazane w innej formie oraz złożone po dniu 10 listopada 2025 r. W razie pytań prosimy o kontakt pod numerami telefonów: +48 17 8660 383, +48 17 8660 335.

Spotkanie z mieszkańcami

Dodatkowo 5 listopada, w godz. 9:00–17:00, zapraszamy na dyżur konsultacyjny w Urban Lab Rzeszów (ul. 3 Maja 13). Będzie to okazja do rozmowy z nami bezpośrednio i zadania szczegółowych pytań dotyczących projektu.


Napisz komentarz

Komentarze

Zasa 07.11.2025 12:57
Buspasy w Rzeszowie nie maja racji bytu. Np. na Piłsudskiego autobusy wyjeżdżające z przystanku pod sądem apelacyjnym wpychają się na lewy pas wydłużając i tak masakryczne korki. To samo jest pod Urzędem Wojewódzkim w stronę dworca PKP. Niech Prezydent pomyśli jak ulice poszerzyć i dobudować nowe połączenia drogowe i skróty, a nie "wsadza" na siłę ludzi do autobusów. które mają tragiczną sieć połączeń z oddalonych od centrum osiedli na któtrch wybudowano dziesiątki bloków i bloczków, np. na Wieniawskiego. Przykładem głupoty jest nowe połączenie Krzyżanowskiego i Wieniawskiego. Od strony Armii Krajowej ogromne, rozbudowane skrzyżowanie, a od Wieniawskiego wąziutka niteczka dwóch pasów. Tylko jeden jest do skrętu w prawo lub w lewo, a powinno być dwa, jeden do skrętu w lewo, a drugi w prawo. Ciekawy też jestem jak na tym skrzyżowaniu wyminą się jednocześnie dwa autobusy. To skrzyżowanie to przykład niekompetencji. Było wystarczająco miejsca, aby zaprojektować tam dwa pasy.

T 07.11.2025 21:03
Tylko wiesz, że dodawanie kolejnych pasów ruchu na dłuższą metę nie rozwiązuje korków.

Gruby 7206 06.11.2025 18:55
Bus pasy do likwidacji. Teraz żeby dojechać o godzinie 16 z Obrońców poczty na Szopena potrzeba 40 minut a to tylko 5 km po wprowadzeniu zmian chcecie ten czas wydłużyć o kolejne 40 minut ktoś się chyba mocno w głowę uderzył.

Azzz 06.11.2025 11:11
Bus pas ma tylko rację bytu przy 3 pasach jezdni w tym samym kierunki inaczej osobówki zabiją wszystkie prawo i lewo skręty. Tak było już w 2015 dlatego zrobili ulgi, bo autobusy chcąc zmienić pas stały jak wszyscy, ale włodarze mają słabą pamięć.

.. 07.11.2025 21:12
Dokładnie, wprawdzie mi się wydaje, że Wisłokostrada odciąży część ulic z buspasami (Warszawską, Lubelską, Marszałkowską i Piłsudskiego), ale racja, bus pasy w Rzeszowie nie zostały dobudowane, ale namalowane na istniejących pasach ruchu, czyli de facto zostały, pozwężane ulice.

Ada 04.11.2025 18:12
Calkowite zniesienie buspasow bo nie mozna juz przez miasto przejechać. Dlaczego studenci bo oni glownie kezdza komunikacja miejska maja byc na czas i szybciej a mieszkancy płacący tu podatki maja stac w korkach

.. 04.11.2025 17:15
BusPasy w Rzeszowie nie zostały dobudowane, a namalowane na istniejących pasach ruchu, niech sobie zostaną BusPasy na Cieplińskiego, czy na części Sikorskiego, gdzie są 2 pasy w jedną stronę + BusPas, ale nie na Lubelskiej, Warszawskiej, Marszałkowskiej, Lisa- Kuli, Piłsudskiego, czy Dąbrowskiego, gdzie poza BusPasem jest tylko po jednym pasie w każdą stronę, jak już to powinny zostać tam dodane, przez dobudowanie BusPasa, a nie poprzez zabranie normalnego pasa ruchu (i zostawienie po jednym pasie ruchu w każdą stronę) i to jeszcze teraz całodobowo.

Iz 04.11.2025 14:13
Całkowite zniesienie bus pasów. Rzeszów nie jest przystosowany!!!korki są ogromne, coraz więcej budujących się bloków a nowych dróg Zero!!

Daro 04.11.2025 12:14
Pisać jak najwięcej odpowiedzi na te durne pomysły. Niech miasto usłyszy bo inaczej będzie większa masakra niż jest obecnie.

G. 04.11.2025 11:40
A może by tak wprowadzić wiecej autobusów? Obecnie największym problemem są zatłoczone autobusy lub ich brak. Jak się spóźnisz to musisz czekać pół godziny na następny. Jak już następny przyjedzie to upychają ludzi jak sardynki w puszce. Generalnie proponowane rozwiązania poskutkują gigantycznymi korkami i trzeba bedzie je szybko wycofać. Kto musi jeździć samochodem i tak nim będzie jeździł. Bez poprawy infrastruktury i jakości usług świadczonych przez ZTM nie da się nic zrobić. Władze miasta nie stanęły na wysokości zadania.

Pozdrawiam 04.11.2025 09:09
Super, jedyny sposób na zmniejszenie korków to uatrakcyjnienie komunikacji miejskiej. Szkoda tylko że nie zdecydowano się na żadne dodatkowe rozwiązanie typu tramwaje. Kierowcy którzy mają dość korków sami nie wiedzą że dodanie większej ilości pasów ruchu tylko pogorszy sytuację.

Fryzjer_ 04.11.2025 08:11
Buspasy zostały namalowane, żeby dostać dofinansowanie do zakupu autobusów. Okres przejściowy na który byky wprowadzone już dawno minął i można byłoby je zlikwidować ale po co? Buspasy mają sens w miasyach gdzie między jednymi a drugimi światłami jest często 2-3 kilometry odległości a nie w takiej koziej wolce jak Rzeszów-- światła, kawałek dwoch pasów, Buspas 150 m, zjazd, koniec Buspasa, światła,itd itd. Wyglada to jak małomiasteczkowe utyskiwania za światłami albo korkami w czasach PRL. Wtedy jak w jakimś miasteczku pojawiała się sygnalizacja świetlna rósł prestiż tego miasteczka. Taka są samo było a korkami i tak samo jest z buspasami w Rzeszowie

Reklama Drukarnia Rzeszów