Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
Reklama
poniedziałek, 3 listopada 2025 14:31
RZESZÓW INFO
Reklama

ZTM planuje radykalne zmiany w funkcjonowaniu buspasów w Rzeszowie!

Podziel się
Oceń

Zarząd Transportu Miejskiego (ZTM) w Rzeszowie rozpoczął szerokie konsultacje społeczne dotyczące optymalizacji oferty transportowej. Chociaż plany dotyczą kompleksowej reorganizacji tras i rozkładów jazdy, kluczowym i najbardziej palącym problemem, który ma zostać rozwiązany w pierwszej kolejności, jest nieefektywność rzeszowskich buspasów. Dokument konsultacyjny jasno wskazuje, że bez radykalnych zmian w ich funkcjonowaniu, miejski transport tkwi w pułapce kongestii.
ZTM planuje radykalne zmiany w funkcjonowaniu buspasów w Rzeszowie!

Źródło: UM Rzeszowa

Przez lata sieć komunikacji miejskiej w Rzeszowie poddawana była jedynie kosmetycznym zmianom. Jak wynika z dokumentu ZTM, kompleksowych reform uniemożliwiały mgliste plany budowy ambitnej, jednoszynowej kolejki monorail. Oczekiwanie na zmianę przepisów, które umożliwiłyby finansowanie i funkcjonowanie tego typu przewozów, spowodowało, że miasto nie zdecydowało się też na budowę tramwajów, a sieć autobusowa popadła w marazm.

W efekcie Rzeszów mierzy się dziś z narastającym problemem kongestii drogowej. Upłynnienie ruchu autobusów miały zapewnić budowane buspasy. Jednak, jak brutalnie ujawnia ZTM, kluczowe odcinki straciły rację bytu zaledwie dwa tygodnie po ich uruchomieniu w 2015 roku:

W 2015 r. – już dwa tygodnie po uruchomieniu kluczowych odcinków – buspasy oznaczono dodatkowymi znakami „1+2”, mającymi dopuszczać przejazd pozostałych użytkowników ruchu, pod warunkiem, że w samochodzie oprócz kierowcy znajduje się przynajmniej dwóch pasażerów. Ponadto, ograniczono działanie buspasów do wybranych godzin - czytamy w dokumencie "Optymalizacja oferty przewozowej rzeszowskiej komunikacji miejskiej".

Wprowadzenie zasady "1+2" (minimum trzy osoby w samochodzie) i ograniczenie czasowe sprawiło, że buspasy nie zapewniły autobusom wyraźnej przewagi ruchowej nad samochodami osobowymi, a wręcz stały się atrakcyjnym udogodnieniem dla carpoolingu do centrum.

Buspasy, które nie pomagają punktualności autobusów

ZTM wprost przyznaje, że największym problemem są bardzo długie rzeczywiste czasy jazdy autobusów komunikacji miejskiej w centrum

Obecna, "rozluźniona" organizacja ruchu na buspasach jest mało użyteczna i niweczy ich podstawową funkcję. W sytuacji, gdy buspasy są dostępne dla samochodów osobowych z co najmniej trzema osobami, jeździ po nich wiele innych pojazdów niż autobusy

Taka polityka, zdaniem ZTM, uniemożliwia priorytetowanie nie ma sensu stosować detekcji pojazdów korzystających z buspasa ani zapewniać im priorytetu w przejeździe przez skrzyżowania z sygnalizacją świetlną, ponieważ z udogodnień korzysta zbyt wiele samochodów prywatnych. Co więcej, rozluźnienie rygoru funkcjonowania buspasów "skutkuje dodatkowo niechęcią służb do kontroli uprawnienia do przejazdów". W rezultacie korzysta z nich wielu użytkowników nieuprawnionych, co w efekcie sprawia, że buspasy nie przyspieszają znacząco pojazdów komunikacji miejskiej w stosunku do ogólnego ruchu.

Nadchodzi zmiana. Likwidacja "1+2" i całodobowy rygor

Sfera ta wymaga pilnej poprawy, dlatego Zarząd Transportu Miejskiego zapowiedział radykalną reformę, która ma przywrócić buspasom ich pierwotne znaczenie. Kluczowe zmiany planowane od 1 stycznia 2026 roku to likwidacja uprawnienia przejazdu pojazdami na zasadzie „1+2” (a tym samym drastyczniejsze ograniczenie możliwości korzystania z buspasów przez samochody prywatne) oraz rozszerzenie funkcjonowania buspasów całodobowo (w miejsce dotychczasowych ograniczeń godzinowych). 

Celem tych działań jest realne skrócenie czasu przejazdów autobusów, zwiększenie atrakcyjności komunikacji miejskiej i walka z miejską kongestią. Wyniki trwających konsultacji społecznych mają określić ostateczny kształt tej transportowej rewolucji.

Jak można wziąć udział w konsultacjach?

Od 27 października do 10 listopada 2025 r. każdy mieszkaniec Rzeszowa będzie mógł przekazać swoją opinię na temat planowanych zmian:

  • w wersji papierowej – w naszej siedzibie przy ul. Trembeckiego, w Urban Lab przy ul. 3 Maja oraz w Punktach Obsługi Podróżnego przy ul. Targowej, Lisa-Kuli, Krakowskiej i al. Kopisto.
  • online – poprzez ankietę internetową lub wysyłając formularz na adres: [email protected].

link do ankiety: https://forms.office.com/e/nvDdrneS8p

Uwaga! Nie będą rozpatrywane propozycje i opinie przekazane w innej formie oraz złożone po dniu 10 listopada 2025 r. W razie pytań prosimy o kontakt pod numerami telefonów: +48 17 8660 383, +48 17 8660 335.

Spotkanie z mieszkańcami

Dodatkowo 5 listopada, w godz. 9:00–17:00, zapraszamy na dyżur konsultacyjny w Urban Lab Rzeszów (ul. 3 Maja 13). Będzie to okazja do rozmowy z nami bezpośrednio i zadania szczegółowych pytań dotyczących projektu.


Napisz komentarz

Komentarze

Reklama Drukarnia Rzeszów