Przez lata sieć komunikacji miejskiej w Rzeszowie poddawana była jedynie kosmetycznym zmianom. Jak wynika z dokumentu ZTM, kompleksowych reform uniemożliwiały mgliste plany budowy ambitnej, jednoszynowej kolejki monorail. Oczekiwanie na zmianę przepisów, które umożliwiłyby finansowanie i funkcjonowanie tego typu przewozów, spowodowało, że miasto nie zdecydowało się też na budowę tramwajów, a sieć autobusowa popadła w marazm.
W efekcie Rzeszów mierzy się dziś z narastającym problemem kongestii drogowej. Upłynnienie ruchu autobusów miały zapewnić budowane buspasy. Jednak, jak brutalnie ujawnia ZTM, kluczowe odcinki straciły rację bytu zaledwie dwa tygodnie po ich uruchomieniu w 2015 roku:
W 2015 r. – już dwa tygodnie po uruchomieniu kluczowych odcinków – buspasy oznaczono dodatkowymi znakami „1+2”, mającymi dopuszczać przejazd pozostałych użytkowników ruchu, pod warunkiem, że w samochodzie oprócz kierowcy znajduje się przynajmniej dwóch pasażerów. Ponadto, ograniczono działanie buspasów do wybranych godzin - czytamy w dokumencie "Optymalizacja oferty przewozowej rzeszowskiej komunikacji miejskiej".
Wprowadzenie zasady "1+2" (minimum trzy osoby w samochodzie) i ograniczenie czasowe sprawiło, że buspasy nie zapewniły autobusom wyraźnej przewagi ruchowej nad samochodami osobowymi, a wręcz stały się atrakcyjnym udogodnieniem dla carpoolingu do centrum.
Buspasy, które nie pomagają punktualności autobusów
ZTM wprost przyznaje, że największym problemem są bardzo długie rzeczywiste czasy jazdy autobusów komunikacji miejskiej w centrum.
Obecna, "rozluźniona" organizacja ruchu na buspasach jest mało użyteczna i niweczy ich podstawową funkcję. W sytuacji, gdy buspasy są dostępne dla samochodów osobowych z co najmniej trzema osobami, jeździ po nich wiele innych pojazdów niż autobusy.
Taka polityka, zdaniem ZTM, uniemożliwia priorytetowanie nie ma sensu stosować detekcji pojazdów korzystających z buspasa ani zapewniać im priorytetu w przejeździe przez skrzyżowania z sygnalizacją świetlną, ponieważ z udogodnień korzysta zbyt wiele samochodów prywatnych. Co więcej, rozluźnienie rygoru funkcjonowania buspasów "skutkuje dodatkowo niechęcią służb do kontroli uprawnienia do przejazdów". W rezultacie korzysta z nich wielu użytkowników nieuprawnionych, co w efekcie sprawia, że buspasy nie przyspieszają znacząco pojazdów komunikacji miejskiej w stosunku do ogólnego ruchu.
Nadchodzi zmiana. Likwidacja "1+2" i całodobowy rygor
Sfera ta wymaga pilnej poprawy, dlatego Zarząd Transportu Miejskiego zapowiedział radykalną reformę, która ma przywrócić buspasom ich pierwotne znaczenie. Kluczowe zmiany planowane od 1 stycznia 2026 roku to likwidacja uprawnienia przejazdu pojazdami na zasadzie „1+2” (a tym samym drastyczniejsze ograniczenie możliwości korzystania z buspasów przez samochody prywatne) oraz rozszerzenie funkcjonowania buspasów całodobowo (w miejsce dotychczasowych ograniczeń godzinowych).
Celem tych działań jest realne skrócenie czasu przejazdów autobusów, zwiększenie atrakcyjności komunikacji miejskiej i walka z miejską kongestią. Wyniki trwających konsultacji społecznych mają określić ostateczny kształt tej transportowej rewolucji.
Jak można wziąć udział w konsultacjach?
Od 27 października do 10 listopada 2025 r. każdy mieszkaniec Rzeszowa będzie mógł przekazać swoją opinię na temat planowanych zmian:
- w wersji papierowej – w naszej siedzibie przy ul. Trembeckiego, w Urban Lab przy ul. 3 Maja oraz w Punktach Obsługi Podróżnego przy ul. Targowej, Lisa-Kuli, Krakowskiej i al. Kopisto.
- online – poprzez ankietę internetową lub wysyłając formularz na adres: [email protected].
link do ankiety: https://forms.office.com/e/nvDdrneS8p
Uwaga! Nie będą rozpatrywane propozycje i opinie przekazane w innej formie oraz złożone po dniu 10 listopada 2025 r. W razie pytań prosimy o kontakt pod numerami telefonów: +48 17 8660 383, +48 17 8660 335.
Spotkanie z mieszkańcami
Dodatkowo 5 listopada, w godz. 9:00–17:00, zapraszamy na dyżur konsultacyjny w Urban Lab Rzeszów (ul. 3 Maja 13). Będzie to okazja do rozmowy z nami bezpośrednio i zadania szczegółowych pytań dotyczących projektu.



![Wschód pokazuje siłę. W Lublinie przedsiębiorcy i rolnicy przedstawią Europie swój Pakt Odporności [NASZ PATRONAT] Wschód pokazuje siłę. W Lublinie przedsiębiorcy i rolnicy przedstawią Europie swój Pakt Odporności [NASZ PATRONAT]](https://static2.rzeszow-info.pl/data/articles/sm-4x3-wschod-pokazuje-sile-w-lublinie-przedsiebiorcy-i-rolnicy-przedstawia-europie-swoj-pakt-odpornosci-1762165936.jpg)

Napisz komentarz
Komentarze