Trzystopniowa mobilizacja
Obecnie służby drogowe znajdują się w I stopniu gotowości, który oznacza mobilizację na poziomie 20 proc. na terenie całego kraju. Do 1 listopada osiągnięty zostanie II stopień gotowości (50 proc. mobilizacji), natomiast pełna, 100-procentowa mobilizacja (III stopień) nastąpi do 30 listopada.
GDDKiA zawarła już umowy z wykonawcami wyłonionymi w przetargach na zimowe utrzymanie całej sieci. Prace te, kluczowe dla bezpieczeństwa i płynności ruchu, będą prowadzone nieprzerwanie przez całą dobę, siedem dni w tygodniu.
Potężne zapasy środków
Do walki ze śliskością wykorzystanych zostanie ponad 2700 jednostek sprzętu. Magazyny soli (jest ich w Polsce 288) zostały zaopatrzone. Według szacunków GDDKiA, w nadchodzącym sezonie zimowym zużyte może zostać:
- 335 tys. ton soli drogowej
- 2,2 tys. ton chlorku wapnia
- 25,5 tys. ton materiałów uszorstniających
Dane z poprzednich lat pokazują, jak zmienne jest zapotrzebowanie na sól – w sezonie 2020/2021 zużyto rekordowe 496,6 tys. ton, podczas gdy w łagodniejszym sezonie 2019/2020 było to jedynie 153,5 tys. ton.
Standardy utrzymania dróg na Podkarpaciu
Sieć dróg krajowych na Podkarpaciu, licząca ponad 896 km, jest utrzymywana w trzech standardach, które określają dopuszczalny czas zalegania śniegu i błota pośniegowego:
- Standard I (ok. 272 km): Obejmuje drogi międzynarodowe i krajowe o bardzo dużym znaczeniu. Jezdnia musi być odśnieżona na całej szerokości. Śnieg luźny może zalegać do 4 godzin, błoto pośniegowe do 6 godzin.
- Standard II (ok. 586 km): Dotyczy dróg o dużym znaczeniu. Śnieg luźny do 4 godzin, błoto pośniegowe i cienka warstwa zjeżdżonego śniegu do 6 godzin.
- Standard III (ok. 57 km): Dotyczy dróg o mniejszym znaczeniu. Odśnieżanie i likwidacja śliskości odbywa się priorytetowo na skrzyżowaniach i na odcinkach o dużym pochyleniu. Warstwa zjeżdżonego śniegu utrudniająca ruch może zalegać do 6 godzin.
Współpraca kluczem do przejezdności
Służby drogowe apelują o rozsądek i współpracę, przypominając, że nie są w stanie całkowicie zapobiec skutkom bardzo trudnych warunków. Gdy trwają intensywne opady, jezdnia nie będzie czarna.
Kluczowe jest zrozumienie działań prewencyjnych: pługosolarki wyjeżdżają na drogi jeszcze przed opadami, by "zasolić" jezdnię. Dopiero koła przejeżdżających pojazdów mieszają sól ze śniegiem, uruchamiając reakcję chemiczną. Dlatego tak ważne jest korzystanie ze wszystkich pasów ruchu – unikanie lewego pasa opóźnia działanie soli na tym fragmencie drogi.
GDDKiA przypomina, że zarządzanie drogami krajowymi w granicach miast na prawach powiatu (Rzeszów, Przemyśl, Tarnobrzeg, Krosno) leży w gestii prezydentów tych miast. Za resztę sieci krajowej odpowiada Dyrekcja.
APEL DO KIEROWCÓW
Pojazdy do zimowego utrzymania dróg poruszają się zwykle z prędkością 40-50 km/h i – choć używają żółtych, a nie niebieskich świateł – pełnią rolę zbliżoną do służb ratowniczych. Apeluje się o ich przepuszczanie. Utrudnianie pracy pługom, zajeżdżanie drogi czy spychanie do rowów stanowi realne zagrożenie dla życia pracowników i innych użytkowników.
Informacje o warunkach ruchu na drogach krajowych są dostępne pod całodobowym numerem 19 111 oraz na stronie drogi.gddkia.gov.pl.
Napisz komentarz
Komentarze