W środę, tuż po godzinie 13, dyżurny jarosławskiej komendy otrzymał alarmujące zgłoszenie. Pracownik banku poinformował, że do placówki zgłosiła się klientka, która najprawdopodobniej padła ofiarą oszustów i próbuje wypłacić swoje pieniądze, by przekazać je przestępcom. Kobieta usiłowała zamknąć wszystkie lokaty oraz wypłacić całość środków z konta bankowego. Jej wyraźne zdenerwowanie i odmowa podania przyczyny takiej operacji finansowej natychmiast wzbudziły podejrzenia u obsługującego ją pracownika.
Policjanci, którzy niezwłocznie przybyli na miejsce, ustalili, że 70-latka odebrała telefon z nieznanego numeru. Rozmówczyni, podając się za pracownika banku, poinformowała seniorkę, że ktoś zaciągnął na jej nazwisko kredyt. By „uratować” swoje pieniądze, kobieta miała niezwłocznie udać się do banku, zamknąć lokaty i wybrać wszystkie oszczędności. Otrzymała również instrukcję, by nie rozłączać się podczas wizyty w placówce (telefon miała ukryć w torebce) i nikomu nie wspominać o rozmowie. Następnie, zgodnie z poleceniem oszustów, miała wpłacić wybraną gotówkę do wpłatomatu na wskazane konto.
Schemat działania oszustów
Opisana sytuacja to klasyczny i niestety powszechny schemat działania oszustów. Wykorzystują oni element zaskoczenia i presję czasu, a nakaz pozostania na linii telefonicznej ma uniemożliwić ofierze zastanowienie się, skonsultowanie sytuacji z bliskimi lub pracownikami banku, a tym samym zweryfikowanie zagrożenia.
Dzięki profesjonalizmowi i czujności pracownika banku, który właściwie ocenił sytuację i podjął decyzję o interwencji, gotówka starszej pani została uratowana i nie trafiła w niepowołane ręce.
Policja i pracownicy banku apelują do wszystkich mieszkańców:
- Zachowaj ostrożność w przypadku podejrzanych telefonów, zwłaszcza dotyczących Twoich finansów.
- Nigdy nie podejmuj decyzji finansowych pod presją czasu. Oszuści zawsze chcą, abyś działał natychmiast.
- Pamiętaj, pracownicy banku nigdy nie dzwonią z informacją o rzekomym „zagrożeniu” i nie proszą o wypłatę gotówki czy przelew na „konto techniczne”.
W razie jakichkolwiek wątpliwości lub podejrzeń, natychmiast skontaktuj się z Policją pod numerem alarmowym 112 lub zadzwoń na oficjalną infolinię swojego banku.





Napisz komentarz
Komentarze