Produkcja segmentów trwała od marca 2023 roku. Każdy pierścień składa się z 10 elementów i waży 132 tony. Pojedynczy segment osiąga masę do 14 ton. Do ich wykonania zużyto około 118 tys. m³ betonu, a część wyprodukowanych elementów trafiła do rezerwy.
Dzienna wydajność wynosiła średnio 50 segmentów, co odpowiadało pięciu pełnym pierścieniom. Do ich produkcji wykorzystywano około 270 m³ betonu dziennie, czyli równowartość 33 kursów betonowozów. Pierścienie wykonano z betonu klasy C50/60, natomiast w miejscach przejść poprzecznych zastosowano mocniejszy beton klasy C60/75.
Proces produkcji
Produkcja odbywała się w systemie jednozmianowym wydłużonym, trwającym 10 godzin dziennie. Na linii prefabrykacyjnej pracowało 18 osób, a kolejne 40 zajmowało się wykonywaniem koszy zbrojeniowych. Cykl produkcyjny jednego elementu – od przygotowania formy po gotowy segment – zajmował 8–9 godzin. Tak krótki czas osiągnięto dzięki zastosowaniu komory naparzania, w której elementy dojrzewały przez 6–8 godzin.
Produkcja odbywała się w hali o wymiarach: 126,24 m długości, 43,9 m szerokości i kubaturze 50 199,68 m³. Obiekt wyposażono w linię produkcyjną, węzeł betoniarski oraz cztery suwnice, z których największa miała udźwig 60 ton. W sąsiedztwie hali powstał także plac składowy mieszczący 550 pierścieni. W przyszłości w tym miejscu powstanie Miejsce Obsługi Podróżnych Lutoryż.
Budowany tunel będzie miał 2255 metrów długości i dwie równoległe nawy, każda z dwoma pasami ruchu i pasem awaryjnym. Nawy zostaną połączone 15 przejściami poprzecznymi oraz dodatkowym przejazdem awaryjnym. Do jego drążenia wykorzystuje się maszynę TBM o średnicy tarczy 15,2 m, dostarczoną przez firmę Acciona. Urządzenie równocześnie drąży podłoże i układa prefabrykowane elementy obudowy.
Zakres całej inwestycji
Odcinek S19 Rzeszów Południe – Babica będzie miał ponad 10 km długości i przekrój dwujezdniowy. W ramach prac powstaną m.in.:
- węzeł Babica typu „trąbka”,
- 6 estakad i 2 wiadukty nad S19,
- bezkolizyjny przejazd nad linią kolejową,
- 3 przejścia dla zwierząt i 1 przejazd pod drogą,
- pierwsze w regionie Centrum Zarządzania Tunelem,
- dwa Miejsca Obsługi Podróżnych (w tym MOP Lutoryż),
- dwa lądowiska dla śmigłowców Lotniczego Pogotowia Ratunkowego.
Inwestycję realizuje konsorcjum firm Mostostal Warszawa i Acciona Construcción w systemie „Projektuj i buduj”.
Napisz komentarz
Komentarze