Marszałek Województwa Podkarpackiego, Władysław Ortyl, wyjaśnia cel tego pierwszego kroku: „Mierzymy siły na zamiary, dlatego zaczynamy od opracowania trzech koncepcji nowych tras drogi wojewódzkiej łączącej Mielec z autostradą A4. Ten pierwszy krok, da nam ogląd na lokalne uwarunkowania terenowe i środowiskowe oraz pomoże Zarządowi Województwa wybrać optymalny korytarz dla nowej drogi wojewódzkiej, która będzie spełniała swoje podstawowe zadanie, czyli funkcję tranzytową.”
Nowa trasa odciąży zatłoczone miejscowości
Nowy odcinek DW 985 ma się rozpocząć w rejonie ronda w Rzochowie (powiat mielecki), a zakończyć na węźle autostrady A4 „Dębica Wschód”, z możliwością połączenia do projektowanego węzła „Ostrów”. Trasa przebiegać będzie przez gminy Mielec, Przecław i Dębica.
Konieczność budowy nowej drogi wynika z przestarzałej infrastruktury. Dyrektor PZDW, Piotr Miąso, tłumaczy, że obecna droga jest przeciążona: „Obecnie droga wojewódzka między Rzochowem a Dębicą jest bardzo mocno obciążona ruchem – do 14 tysięcy pojazdów na dobę [...] i przechodzi przez obszary gęstej zabudowy, dawno została wyczerpana przepustowość skrzyżowań i samej drogi.”
Nowa trasa będzie miała charakter „obwodnicy”, wyprowadzając ruch tranzytowy poza miejscowości takie jak Tuszyma czy Brzeźnica, co znacząco „wpłynie na poprawę bezpieczeństwa i warunków życia lokalnych mieszkańców”.
Zakres prac i dalsze plany
W ramach umowy projektowej powstanie:
- Trzy warianty przebiegu nowej DW 985 o klasie technicznej „G”.
- Dwa warianty rozbudowy węzła „Dębica Wschód” na A4.
- Dwa warianty rozbudowy skrzyżowania w Zawadzie (droga krajowa z powiatową), która ma zostać przejęta przez województwo jako droga wojewódzka.
Marszałek Władysław Ortyl dodał również, że koncepcja będzie uwzględniać rozwiązania z trasy planowanej przez Powiat Mielecki, która ma domknąć „ring mielecki” wraz z nowym mostem na Wisłoce.
Nowa trasa ma kluczowe znaczenie gospodarcze. Jak podsumowuje Marszałek: „Nowa trasa drogi wojewódzkiej połączy ośrodek przemysłowy - Specjalną Strefę Ekonomiczną w Mielcu - z najważniejszym szlakiem komunikacyjnym, czyli autostradą A4. Pomysł budowy nowej trasy jest ambitny i przyczyni się do dalszego rozwoju gospodarczego Podkarpacia, tak jak do tej pory zadziałały wybudowane już inwestycje drogowe wokół Mielca.”
Koncepcja ma być gotowa w ciągu 9 miesięcy.
Napisz komentarz
Komentarze