Inwestycja strategiczna dla regionu
Podczas ceremonii otwarcia, Dariusz Klimczak, Minister Infrastruktury, podkreślił znaczenie projektu dla pasażerów oraz kooperację z władzami miasta.
- Wiem, że na ten moment pasażerowie kolei czekali długo. Cieszę się, że dziś następuje ta upragniona chwila. Chciałbym bardzo serdecznie podziękować władzom samorządowym – Panu Prezydentowi Konradowi Fijołkowi za współpracę. Wiemy, że modernizacja tego budynku jest wkomponowana w szerszą inwestycję, która dotyczyła uporządkowania, przebudowania miejskiego terenu, który otacza dworzec - powiedział.

Prezes Zarządu PKP S.A., Alan Beroud, zwrócił uwagę na strategiczną rolę rzeszowskiego dworca.
- To wielka radość i duma, że możemy oddać ten dworzec do dyspozycji mieszkańców. Rzeszów zawsze był miejscem szczególnym na mapie kolejowej Polski. Miejscem łączącym zachód ze wschodem, południe z północą. Obecnie odgrywa on jeszcze ważniejszą rolę ze względu na trudną sytuację międzynarodową, trudną sytuację tuż za granicą. Zmodernizowany dworzec w Rzeszowie tworzy tak naprawdę taką bramę do Podkarpacia – tu łączy się kolej z innymi rodzajami transportu, dając komfort tym, dla których jesteśmy – pasażerom” mówił.

Dworzec jako centrum miasta: komunikacja i kultura
Prezydent Rzeszowa, Konrad Fijołek, podziękował za docenienie strategicznego położenia miasta.
- Chciałbym bardzo serdecznie podziękować Panu Ministrowi i Panu Prezesowi PKP S.A. za osobiste uczestnictwo w tak ważnym dla miasta wydarzeniu, jakim jest otwarcie przebudowanego głównego dworca kolejowego oraz za to, że Rzeszów jest postrzegany przez polski rząd jako miasto ważne i strategiczne. Jako samorząd staramy się wkładać jak najwięcej pracy i energii w to, by przywrócić renesans kolei - podkreślił.

Dodał również, że dworzec ma stać się „prawdziwym centrum miasta”, które będzie tętnić życiem.
- Wszystkie powierzchnie, jakie będą na tym dworcu, a które nie będą służyć obsłudze ruchu pasażerskiego, jako miasto wynajmiemy. I w tych wynajętych przestrzeniach będzie toczyło się życie kulturalne, społeczne, artystyczne, wystawiennicze. Będzie tu i filia biblioteki, i filia naszej instytucji kultury – Estrady Rzeszowskiej oraz Rzeszowskiego Domu Kultury. Tu będzie tętniło życie – zapowiedział prezydent.
Dwie części projektu: Rzeszowskie Centrum Komunikacyjne i dworzec PKP
Wielki projekt, którego wartość to aż 253,15 mln zł, z czego 179,1 mln zł pochodziło z unijnych dotacji, składał się z dwóch kluczowych części.
Od 1 marca 2024 roku mieszkańcy korzystają już z Rzeszowskiego Centrum Komunikacyjnego (RCK), miejskiej inwestycji wartej 65,95 mln zł. W jej ramach powstał dwupoziomowy układ komunikacyjny z przystankami autobusowymi, parkingiem podziemnym, postojem taxi i przejściem do peronów PKP. Przebudowano również pobliskie ulice (Bardowskiego, Grottgera), a Plac Dworcowy zyskał nową aranżację, która integruje transport kolejowy, autobusowy i rowerowy.
Modernizacja samego dworca, prowadzona przez PKP S.A. i firmę Budimex S.A., kosztowała 48,5 mln zł. Najważniejsze efekty prac to przywrócenie modernistycznego wyglądu budynku z lat 60., zachowanie historycznych mozaik, a także stworzenie przestronnego, jasnego holu z nowoczesnym oświetleniem.

Dworzec został w pełni dostosowany do potrzeb osób z niepełnosprawnościami i wyposażony w energooszczędne systemy. Powstało też bezpośrednie zejście na parking podziemny.
Nowa funkcja kulturalna
Jedną z nowości jest nadanie dworcowi funkcji kulturalnych. Powstaje w nim „Biblioteka na Dworcu”, otwarta przestrzeń z książkami, kawiarnią i miejscem na wydarzenia kulturalne, co jest rozwiązaniem unikatowym w skali kraju.
W planach jest również zagospodarowanie starych terenów kolejowych, takich jak zabytkowa hala wachlarzowa, na potrzeby wydarzeń społecznych i artystycznych. Dworzec Rzeszów Główny, którego historia sięga 1858 roku, zyskuje dziś nową tożsamość, łącząc szacunek dla przeszłości z innowacyjnym podejściem do przyszłości.
Napisz komentarz
Komentarze