Obecnie S19 na tym fragmencie posiada trzypasową jezdnię w układzie 2+1, bez pasa rozdziału. Po rozbudowie kierowcy zyskają dwie jezdnie po dwa pasy ruchu, z pasem awaryjnym o szerokości 2,5 m i poboczami. Inwestycja obejmuje także dostosowanie istniejących obiektów inżynierskich, urządzeń bezpieczeństwa ruchu drogowego (BRD) oraz ochrony środowiska. Przebudowane zostaną kolidujące drogi poprzeczne, cieki wodne i infrastruktura techniczna. Węzły Sokołów Małopolski Północ, Sokołów Małopolski i Jasionka, już posiadające docelowy przekrój dwujezdniowy, nie wymagają dodatkowych prac.
ZOBACZ ZDJĘCIA:
Od estakady po ekrany akustyczne
W ramach projektu powstanie i zostanie przebudowanych łącznie 20 obiektów inżynierskich. Największym wyzwaniem jest budowa nowej estakady w Nienadówce, o długości 156,4 metra i szerokości 15,5 metra. Jest to skomplikowane zadanie, ponieważ obiekt przylega do istniejącej konstrukcji i biegnie częściowo nad ruchliwym skrzyżowaniem oraz w sąsiedztwie zabytkowego Kościoła św. Bartłomieja. Wykonawca wykorzystał już kolumny DSM do wzmocnienia podłoża pod podpory estakady, a zaawansowanie prac na tym obiekcie wynosi już 32%.
Oprócz tego, rozbudowane zostaną dwa wiadukty w ciągu trasy głównej (jeden z nich będzie pełnił funkcję przejazdu gospodarczego i przejścia dla zwierząt średnich), a także siedem przejść dla zwierząt (trzy dla zwierząt średnich i cztery dla małych), sześć przejść dla płazów oraz dwa przepusty hydrologiczno-ekologiczne.
Inwestycja przewiduje również budowę licznych urządzeń ochrony środowiska, w tym ekranów akustycznych, 18 zbiorników retencyjnych (13 otwartych i 5 zamkniętych) oraz nasadzeń zieleni. Droga zostanie wyposażona w nowoczesne bariery energochłonne i system zarządzania ruchem, które mają znacząco zwiększyć bezpieczeństwo.
Udogodnienia dla podróżnych: Rozbudowany MOP Stobierna
Ważnym elementem inwestycji jest rozbudowa istniejącego MOP Stobierna (kierunek Lublin). W przyszłości będzie tam mogła powstać stacja paliw i obiekty gastronomiczno-handlowe, co znacznie poprawi komfort podróżowania. Dodatkowo stacja benzynowa zlokalizowana przy dawnej DK19 w Stobiernej zostanie podłączona do S19, umożliwiając tankowanie pojazdów, jadącym od Lublina w kierunku Rzeszowa.
Postępy prac i harmonogram
Inwestycja realizowana jest w systemie Projektuj i Buduj przez firmę Strabag, a wartość kontraktu wynosi ponad 272 mln zł. Wojewoda Podkarpacki wydał decyzję ZRID w kwietniu ubiegłego roku, a roboty budowlane rozpoczęły się w maju. Zakończenie wszystkich prac przewidziano na drugą połowę 2026 roku.
Zaawansowanie robót drogowych jest imponujące: około 80% robót ziemnych zostało już zrealizowanych. Kontynuowane jest wykonywanie warstw konstrukcyjnych nawierzchni, a zaawansowanie podbudowy pomocniczej i zasadniczej z kruszywa szacuje się odpowiednio na około 60% i 50%. W czerwcu wznowiono roboty bitumiczne, które potrwają co najmniej dwa miesiące. W sierpniu planowane jest wykonanie odcinka próbnego warstwy ścieralnej SMA, co otworzy drogę do dalszego układania nawierzchni.
Roboty mostowe również idą sprawnie, osiągając około 50% zaawansowania. Na 15 obiektach trwają prace ogólnobudowlane, a także przygotowania do układania nawierzchni asfaltowych. W branży sieciowej zakończono już przebudowę sieci gazowej, a obecnie trwa budowa kanalizacji deszczowej, zbiorników retencyjnych oraz oświetlenia drogowego.
Klucz do Via Carpatii i rozwoju regionu
Podstawowym celem inwestycji jest zapewnienie na całej trasie Via Carpatii w Polsce minimalnych parametrów 2x2 (dwie jezdnie o dwóch pasach ruchu). Rozbudowa S19 to także likwidacja tzw. wąskiego gardła, co ma usprawnić ruch tranzytowy oraz dojazd do Strefy Ekonomicznej i Portu Lotniczego Rzeszów-Jasionka im. Rodziny Ulmów. Dzięki dobudowie drugiej jezdni poprawi się komfort jazdy i zwiększy bezpieczeństwo, co przełoży się na mniejszą liczbę wypadków.
Napisz komentarz
Komentarze