W przetargu wzięło udział pięć podmiotów, a ich propozycje cenowe wahały się od 615 tys. zł do 1,3 mln zł. Oferta firmy Stalmost została uznana za najkorzystniejszą na podstawie trzech kryteriów: ceny (60 proc.), przedłużenia okresu gwarancji jakości (20 proc.) oraz maksymalnego terminu realizacji umowy (20 proc.). Jeżeli od dokonanego wyboru nie wpłynie odwołanie, wkrótce zostanie podpisana umowa z wykonawcą.
Zakres prac i planowany harmonogram
Inwestycja będzie realizowana w systemie „Projektuj i buduj”. Oznacza to, że Przedsiębiorstwo Budowlane Stalmost będzie odpowiedzialne zarówno za opracowanie koncepcji technicznej i projektu wykonawczego, jak i za wykonanie wszystkich robót budowlanych. Planuje się, że prace remontowe potrwają 5 miesięcy.
Zakres remontu jest szeroki i obejmuje kluczowe elementy konstrukcji i nawierzchni wiaduktu:
- Wymiana nawierzchni: Na wiadukcie zostanie wymieniona warstwa ścieralna, a na dojazdach do obiektu – warstwa ścieralna i wiążąca.
- Dylatacje: Nastąpi wymiana istniejących dylatacji bitumicznych, co jest kluczowe dla ochrony konstrukcji przed wodą.
- Kapy chodnikowe: Zostaną naprawione z zastosowaniem betonu i/lub zapraw mieszanką betonu polimerowo-cementowego (zaprawa PCC). Na kapach wyremontowana zostanie nawierzchnia żywiczna.
- Elementy konstrukcyjne: Oczyszczone zostaną krawężniki kamienne na obiekcie, a także powierzchnie, lokalna reprofilacja zaprawami PCC i odtworzenie zabezpieczeń antykorozyjnych betonu przyczółków, skrzydeł i dźwigarów.
- Umocnienia i bruk: Oczyszczone zostaną powierzchnie istniejącego brukowania stożków i skarp przy obiekcie, a także usunięte i wykonane na nowo spoinowanie. Zostanie wymienione 30% zniszczonego umocnienia, a także uzupełnione brukowanie przy schodach skarpowych.
- Wyposażenie obiektu: Wykonawca oczyści i wymaluje balustrady przy schodach naskarpowych, wymieni bariery i balustrady na obiekcie i dojazdach w zakresie objętym remontem. Wykona również lokalne naprawy schodów naskarpowych, korytek ściekowych na skarpach przy stożkach oraz naprawi lub wymieni uszkodzone deski gzymsowe.
Dlaczego remont jest konieczny?
Wiadukt w Krasnem, wybudowany w 2006 roku, uległ znacznym uszkodzeniom w wyniku eksploatacji i działania czynników zewnętrznych. Deformacje i ubytki w nawierzchni mogły prowadzić do niebezpiecznych sytuacji na drodze. Nieszczelność i deformacje dylatacji bitumicznych powodują przenikanie wody do wewnętrznych struktur wiaduktu, co prowadzi do korozji elementów konstrukcyjnych i osłabienia nośności. Uszczelnienie dylatacji jest zatem kluczowe dla przedłużenia trwałości obiektu i uniknięcia kosztownych napraw w przyszłości.
Dodatkowo uszkodzone deski gzymsowe stanowiły zagrożenie dla osób przebywających pod obiektem. Brak realizacji remontu oznaczałby dalszą degradację wiaduktu, konieczność wprowadzenia ograniczeń w ruchu, a nawet jego całkowite zamknięcie.
Napisz komentarz
Komentarze