Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
Reklama
wtorek, 23 grudnia 2025 17:22
RZESZÓW INFO
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama

Strategiczna inwestycja otwarta przed świętami. Nowa droga zmienia komunikację w Rzeszowie [ZDJĘCIA]

Podziel się
Oceń

Rzeszów zyskał nowe, długo wyczekiwane połączenie drogowe. Oficjalnie oddano do użytku łącznik pomiędzy al. Armii Krajowej a ul. Wieniawskiego – jedną z najważniejszych inwestycji infrastrukturalnych tej kadencji samorządu. Całość przedsięwzięcia kosztowała około 60 mln złotych, a za realizację odpowiadała firma Eurovia.
Strategiczna inwestycja otwarta przed świętami. Nowa droga zmienia komunikację w Rzeszowie [ZDJĘCIA]

Autor: Filip Łagowski / Rzeszów Info

Znaczenie nowej drogi wynika przede wszystkim z jej lokalizacji. Łącznik stanowi realną alternatywę dla przeciążonych ulic Paderewskiego i Łukasiewicza, które do tej pory obsługiwały coraz większy ruch samochodowy generowany przez dynamicznie rozbudowujące się osiedla. Nowa trasa łączy centrum miasta z jednym z najbardziej intensywnie urbanizujących się obszarów Rzeszowa.

ZOBACZ ZDJĘCIA:
 

– To droga, która łączy centrum miasta z jednym z najszybciej rozwijających się fragmentów Rzeszowa. To alternatywa wiele lat wyczekiwana w naszym mieście – podkreślał podczas otwarcia prezydent Rzeszowa Konrad Fijołek.

Od trudności po sukces

Droga nie powstała jednak bez kontrowersji. Pierwsze pomysły na powstanie tej drogi pojawiły się wiele lat temu. Planowano bowiem poprowadzenie trasy przez tereny ogrodów działkowych. Projekty te wywoływały gwałtowne protesty działkowców oraz mieszkańców okolicznych osiedli. Sprzeciw dotyczył zarówno pierwotnych pomysłów, jak i późniejszych wariantów projektowych.

Przełom nastąpił kilka lat temu, gdy miasto zdecydowało się na zupełnie nowe podejście do inwestycji. Wypracowano kompromis, który pozwolił ominąć tereny działkowe, nie ingerować w istniejącą zabudowę mieszkaniową i jednocześnie uwzględnić skomplikowane warunki odwodnienia terenu.

– Udało się tak wytyczyć tę drogę, aby z jednej strony ominęła działkowców, z drugiej strony nie wpłynęła negatywnie na istniejące już domy, a z trzeciej strony mądrze wkomponowała się w układ odwodnienia tego terenu – zaznaczył prezydent Fijołek.

Budowa nowego łącznika była również dużym wyzwaniem finansowym. Jak podkreślał prezydent, koszt inwestycji obejmował nie tylko samą budowę drogi, ale także wykupy gruntów, kanalizację oraz przebudowę istniejących skrzyżowań. Realizacja była możliwa dzięki wsparciu parlamentarzystów, administracji rządowej oraz zaangażowaniu radnych miejskich i osiedlowych. Kluczowe okazało się także porozumienie z mieszkańcami i środowiskiem działkowców, które pozwoliło uniknąć dalszych opóźnień.

Pracochłonny chaos

Nowa droga ma ponad 1,4 kilometra długości i 7 metrów szerokości. Wzdłuż trasy powstały obustronne chodniki o szerokości 2 metrów, ścieżki rowerowe, nowoczesne oświetlenie, zatoki autobusowe oraz ekrany akustyczne. W ramach inwestycji przebudowano również skrzyżowanie nowej drogi z al. Armii Krajowej na odcinku około 300 metrów oraz skrzyżowanie z al. Krzyżanowskiego na długości około 60 metrów. Powstały także dwa nowe skrzyżowania – z ul. Wieniawskiego oraz z ul. Powstańców Listopadowych. Łącznie inwestycja objęła budowę, rozbudowę i przebudowę odcinków drogowych o długości około 2 kilometrów.

Podczas uroczystego otwarcia nie zabrakło symbolicznych akcentów – nową trasę „przetestował” m.in. #xmasbusrz2 oraz zabytkowe pojazdy. Prezydent Rzeszowa nie krył, że jest to jeden z ważniejszych momentów tej kadencji.

– Obiecałem państwu, że na święta, na Mikołaja, pod choinkę będzie otwarta bardzo ważna droga w naszym mieście – mówił Konrad Fijołek. Jak podkreślił, inwestycja doskonale wpisuje się w strategię miasta polegającą na budowie nowych, długo wyczekiwanych połączeń drogowych, które rozkładają ruch i zmniejszają jego koncentrację na najbardziej obciążonych skrzyżowaniach.

Nowy łącznik jest kolejnym elementem większej układanki komunikacyjnej Rzeszowa. Jego celem jest usprawnienie ruchu pomiędzy centrum miasta a dynamicznie rozwijającymi się osiedlami, w tym Słociną, Zalesiem i Matysówką, a także poprawa komfortu codziennych dojazdów dla tysięcy mieszkańców oraz osób wjeżdżających do miasta.

Powiązane galerie zdjęć:


Napisz komentarz

Komentarze

Reklama Drukarnia Rzeszów