Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
wtorek, 16 grudnia 2025 16:15
RZESZÓW INFO
Reklama
Reklama

To nie stal, tylko spryt inżynierów. Tunel w Babicy skrywa ciekawą tajemnicę

Podziel się
Oceń

Kiedy w zeszłym tygodniu maszyna TBM przebiła się przez pierwszą nawę tunelu na budowie drogi ekspresowej S19 na odcinku Rzeszów Południe – Babica, transmisje z tego wydarzenia obejrzały tysiące osób. W komentarzach szybko pojawiły się żarty o „premii dla zbrojarzy” – widoczne w betonie gęste pręty wyglądały imponująco. Rzecz w tym, że… to wcale nie była stal.
To nie stal, tylko spryt inżynierów. Tunel w Babicy skrywa ciekawą tajemnicę

Źródło: GDDKiA

To, czego ostatnio byliśmy świadkami, jest jednym z ciekawszych przykładów nowoczesnej inżynierii tunelowej, a fachowo nazywa się „soft eye”, czyli „miękkie oko”.

Miękkie oko w twardym betonie

Choć brzmi niepozornie, „soft eye” to precyzyjnie zaprojektowany fragment żelbetowej ściany portalu tunelu, dokładnie dopasowany do średnicy głowicy maszyny TBM. To właśnie w tym miejscu gigantyczna tarcza drążąca przebija się z gruntu do konstrukcji betonowej.

Z zewnątrz wygląda jak zwykły betonowy mur. W rzeczywistości jest to celowo „osłabiony” obszar, który umożliwia maszynie płynne i bezpieczne przejście, bez ryzyka uszkodzenia wartej setki milionów złotych TBM.

Dlaczego nie stal?

W typowej konstrukcji żelbetowej zbrojenie wykonuje się ze stali. Problem w tym, że stalowe pręty są dla frezów TBM zbyt twarde i sprężyste. Ich przecinanie byłoby trudne, czasochłonne, a w skrajnych przypadkach mogłoby doprowadzić do uszkodzenia tarczy.

Fot. GDDKiA

Dlatego w „soft eye” stal zastępuje się prętami kompozytowymi GFRP – wykonanymi z tworzywa sztucznego wzmocnionego włóknem szklanym. Materiał ten wygląda jak klasyczne zbrojenie, ale zachowuje się zupełnie inaczej:

  • ma wystarczającą wytrzymałość, by bezpiecznie przenieść obciążenia do momentu przebicia,
  • jest na tyle kruchy, że tarcza TBM bez problemu go przecina,
  • nie wymaga ręcznego cięcia czy ingerencji pracowników w strefie przebicia.

Bezpieczniej, szybciej, nowocześniej

Zastosowanie kompozytowego zbrojenia to nie tylko techniczna ciekawostka, ale bardzo konkretne korzyści:

  • krótszy czas realizacji – brak dodatkowych prac przy usuwaniu stali,
  • większe bezpieczeństwo – eliminacja ryzykownych prac ludzi w tunelu,
  • ochrona sprzętu – mniejsze obciążenie i ryzyko uszkodzeń TBM,
  • kontrola konstrukcji – stabilność ściany dokładnie do momentu przebicia.

Babica w światowej lidze

Choć dla wielu mieszkańców Podkarpacia był to „tylko” kolejny etap budowy S19, zastosowane rozwiązania stawiają inwestycję w Babicy w jednym rzędzie z najnowocześniejszymi projektami tunelowymi realizowanymi na świecie. To przykład tego, jak zaawansowana inżynieria materiałowa spotyka się z potężną technologią drążenia tuneli.

Następnym razem, gdy zobaczymy betonową ścianę przeciętą przez maszynę ważącą setki ton, warto pamiętać: czasem największą siłą konstrukcji jest jej… zaplanowana słabość.


Napisz komentarz

Komentarze

Reklama Drukarnia Rzeszów