Fragment trasy E30 Kraków – Medyka, w szczególności na odcinku podkarpackim, zostanie dostosowany do prędkości maksymalnej pociągów wynoszącej 160 km/h. Linie kolejowe nr 91 (Rzeszów – Przemyśl) i nr 92 (Przemyśl – Medyka) stanowią istotną część tego międzynarodowego szlaku. Warto zaznaczyć, że odcinek Kraków – Rzeszów został już zmodernizowany, co pozwoliło na skrócenie czasu przejazdu między stolicami Małopolski i Podkarpacia o ponad godzinę, a także zwiększyło dostępność i komfort podróżowania.
Nowe możliwości dla pasażerów i transportu towarów
Przyszła modernizacja podniesie prędkość maksymalną pociągów ze 120 do 160 km/h na trasie z Rzeszowa do Przemyśla i Medyki, co bezpośrednio przełoży się na skrócenie czasu przejazdu. Minister Infrastruktury, Dariusz Klimczak, podkreślił, że kontynuacja tych inwestycji przyczynia się do rozwoju polskiej kolei oraz podniesienia standardów przewozów pasażerskich i towarowych, szczególnie w kontekście ruchu transgranicznego.
Piotr Wyborski, prezes zarządu Polskich Linii Kolejowych S.A., dodał, że podpisana umowa jest milowym krokiem w realizacji tego ważnego zadania inwestycyjnego. Prace te zwiększą efektywność trasy i wzmocnią znaczenie kolei w regionie.
Zakres prac projektowych i termin realizacji
Opracowanie dokumentacji projektowej jest niezbędne do przejścia do kolejnego etapu – robót budowlanych. Projekt obejmie kompleksowe prace nad:
- Torami wraz z siecią trakcyjną i rozjazdami.
- Urządzeniami sterowania ruchem kolejowym.
- Peronami na stacjach i przystankach.
- Systemami dynamicznej informacji pasażerskiej i cyfrowej łączności kolejowej.
Co więcej, dokumentacja uwzględni również elementy niezbędne do sprawnej odprawy granicznej w ruchu pasażerskim na stacjach Przemyśl i Medyka, a także w ruchu towarowym na stacji Medyka. Zaprojektowany zostanie również terminal pasażerski w Przemyślu oraz terminal towarowy w Medyce.
Kontrakt na opracowanie dokumentacji, o wartości blisko 112 mln zł netto, zostanie zrealizowany przez konsorcjum firm Dohwa Polska Sp. z o.o. Spółka komandytowa (Lider) oraz Dohwa Engineering Co. Ltd (Członek Konsorcjum). Wykonawca ma 32 miesiące na przygotowanie wszystkich niezbędnych materiałów. Projekt jest współfinansowany przez Unię Europejską z instrumentu CEF „Łącząc Europę”.
Inwestycja ta ma strategiczne znaczenie dla poprawy infrastruktury kolejowej w Polsce, szczególnie na wschodniej granicy, otwierając nowe perspektywy dla podróżnych i przewozów towarowych.
Napisz komentarz
Komentarze