Kluczowy odcinek nowej trasy
Odcinek DK9 o długości około 14 kilometrów, dla którego właśnie podpisano umowę na przygotowanie dokumentacji, jest jednym z trzech kluczowych fragmentów planowanego nowego przebiegu drogi krajowej nr 9 w województwie podkarpackim. Wcześniej, 15 kwietnia br., podpisano umowę na przygotowanie pierwszego odcinka, łączącego obwodnice Nowej Dęby i Kolbuszowej. Natomiast dla ostatniego, około 19-kilometrowego odcinka DK9, który połączy drogę ekspresową S74 z obwodnicą Nowej Dęby, trwa obecnie procedura wyboru najkorzystniejszej oferty.
Docelowo, nowa droga krajowa nr 9 będzie przebiegać od drogi ekspresowej S74 w północnej części województwa podkarpackiego aż do węzła Rzeszów Zachód, zapewniając bezpośrednie połączenie z autostradą A4.
Obwodnice uzupełnieniem całości
Integralnym elementem nowego przebiegu DK9 są przygotowywane do realizacji obwodnice Nowej Dęby i Kolbuszowej. Aktualnie trwa proces uzyskiwania decyzji środowiskowej dla tych kluczowych zadań. Łącznie z obwodnicami, cały nowy ciąg drogi krajowej nr 9 będzie liczył około 60 kilometrów.
Zakres prac przygotowawczych
Podpisana umowa z firmą Promost Consulting obejmuje kompleksowe prace przygotowawcze, w tym wykonanie Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego z elementami koncepcji programowej (STEŚ-R) oraz przygotowanie materiałów niezbędnych do złożenia wniosku o wydanie decyzji środowiskowej (DŚU).
W celu wyznaczenia optymalnego przebiegu nowego odcinka DK9, wykonawca będzie zobowiązany do przeprowadzenia szczegółowych analiz, obejmujących m.in. prognozy ruchu, ocenę oddziaływania na środowisko, analizy techniczne i ekonomiczne. W ramach prac zostaną również wstępnie określone rozwiązania projektowe planowanej drogi, w tym sposób jej połączenia z istniejącą DK9, obsługa terenów przyległych oraz rodzaj i zakres planowanych urządzeń ochrony środowiska.
Przygotowanie kompletnej dokumentacji projektowej oraz uzyskanie decyzji środowiskowej jest kluczowym warunkiem umożliwiającym przejście do kolejnego etapu inwestycji, jakim będzie opracowanie Koncepcji programowej. Na jej podstawie zostanie szczegółowo określony zakres niezbędnych robót budowlanych.
Cel inwestycji: usprawnienie ruchu i poprawa bezpieczeństwa
Droga krajowa nr 9 pełni istotną rolę w krajowym systemie transportowym, stanowiąc ważny szlak komunikacyjny w kierunku północ-południe. Jednak obecny jej przebieg, charakteryzujący się dużym natężeniem ruchu, zwłaszcza tranzytowego, jest niezwykle uciążliwy dla mieszkańców wielu miejscowości, powodując znaczne utrudnienia w płynności przejazdu. Dodatkowo liczne skrzyżowania z drogami niższych klas, zjazdy oraz zabudowa uniemożliwiają rozbudowę istniejącej trasy.
Decyzja o budowie nowego przebiegu DK9 ma na celu odsunięcie ruchu pojazdów od obszarów zabudowanych, co znacząco usprawni ruch tranzytowy, przejmując jego część z drogi ekspresowej S7. Nowa trasa ułatwi również dojazd do Rzeszowa i dalej do przejścia granicznego ze Słowacją w Barwinku.
Ponadto budowa nowego odcinka DK9 przyczyni się do poprawy płynności transportu osobowego na osi Rzeszów – Radom – Warszawa, skróci czas przejazdu oraz zwiększy bezpieczeństwo wszystkich uczestników ruchu drogowego. Realizacja tej inwestycji pozwoli także na wyeliminowanie tak zwanych "wąskich gardeł”, które obecnie spowalniają ruch pojazdów.
Napisz komentarz
Komentarze