Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
Reklama
wtorek, 24 czerwca 2025 23:28
WAŻNE
Reklama

Wspólny bilet POLREGIO i MKS oraz pierwsza na Podkarpaciu stacja wodoru przy PKS w Rzeszowie

Podziel się
Oceń

Związek Gmin „PKS” konsekwentnie realizuje strategię rozwoju usług komunikacyjnych dla mieszkańców regionu. Podpisane zostało właśnie porozumienie o współpracy, którego efektem jest wprowadzenie zintegrowanego biletu okresowego na przejazdy autobusami ZG PKS i pociągami POLREGIO. Inicjatywa, przygotowana przy wsparciu Urzędu Marszałkowskiego Województwa Podkarpackiego, odpowiada na potrzeby mieszkańców i ułatwi codzienne dojazdy do Rzeszowa oraz pobliskich miejscowości.
Wspólny bilet POLREGIO i MKS oraz pierwsza na Podkarpaciu stacja wodoru przy PKS w Rzeszowie

Źródło: materiały prasowe

Związek Gmin „PKS” aktywnie poszukuje nowych kierunków rozwoju komunikacji publicznej, zarówno poprzez lepsze wykorzystanie istniejącego taboru, jak i otwartość na współpracę z partnerami zewnętrznymi. Inicjatywa z POLREGIO to przykład takiego podejścia – opartego na integracji różnych form transportu i budowaniu komplementarnych rozwiązań dla mieszkańców regionu.

W ramach wspólnych działań, od 1 lipca pasażerowie będą mogli korzystać z jednego biletu okresowego uprawniającego do przejazdów zarówno autobusami ZG PKS, jak i pociągami POLREGIO. Nowa taryfa to nie tylko oszczędność pieniędzy, ale przede wszystkim czasu – dzięki możliwości łatwej przesiadki między środkami transportu bez konieczności kupowania oddzielnych biletów.

– Wspólny bilet to efekt dobrze zaplanowanej współpracy operacyjnej i odpowiedzi na konkretną potrzebę – lepszego skomunikowania regionu. Dzięki porozumieniu z POLREGIO możemy zaoferować mieszkańcom spójne rozwiązanie, które upraszcza codzienne podróże i eliminuje bariery między różnymi środkami transportu. To realna zmiana, która przekłada się na komfort użytkowników i lepsze wykorzystanie istniejącej infrastruktury – podkreśla Agata Motyka-Mamczura, przewodnicząca Zarządu Związku Gmin „PKS”

Zakres obowiązywania biletu zintegrowanego

Nowa oferta obejmuje dwie strefy, w których pasażerowie mogą przesiadać się między autobusami ZG PKS a pociągami POLREGIO, korzystając z jednego biletu, bez dodatkowych formalności. Strefa I to: Boguchwała, Jasionka Lotnisko, Rogoźnica, Świlcza i Strażów, natomiast strefa II obejmuje Czudec, Łańcut, Głogów Małopolski oraz Trzcianę. 

Na przystankach zlokalizowanych na terenie ZG PKS objętych ofertą pasażerowie będą mogli wsiąść do autobusu MKS i przesiąść się na pociąg POLREGIO (lub odwrotnie), kontynuując podróż w ramach jednego biletu. Dla mieszkańców oznacza to nie tylko uproszczenie procesu planowania przejazdu, ale również możliwość omijania często zakorkowanych tras dojazdowych do Rzeszowa, szczególnie w godzinach szczytu.

Koszt i zakup biletu „Pociąg + MKS”

Wysokość opłat za bilety okresowe zależna jest od wybranej strefy. W strefie I cena biletu normalnego wynosi 150 zł. Uczniowie, korzystając z ustawowej ulgi 49%, zapłacą 76,50 zł, natomiast studentów, którym przysługuje ulga 51%, koszt biletu wyniesie 73,50 zł. 

W przypadku strefy II cena podstawowa została ustalona na 179 zł. W tej samej strefie bilet ulgowy dla uczniów wynosi 91,29 zł, natomiast dla studentów – 87,71 zł.

Za dystrybucję biletów odpowiada POLREGIO. Bilety będą dostępne w kasach biletowych, u obsługi pociągów, w aplikacji mobilnej mPOLREGIO oraz za pośrednictwem platform internetowych. System sprzedaży oparty jest na rozwiązaniach już funkcjonujących w ramach oferty kolejowej, co umożliwia szybki start i intuicyjną obsługę po stronie pasażera.

PKS w Rzeszowie buduje własną stację tankowania autobusów wodorowych. Pierwszą na Podkarpaciu

Budowa stacji do tankowania wodoru jest niezbędnym elementem pozwalającym na wprowadzanie do eksploatacji autobusów napędzanych wodorem przez rzeszowski PKS. Dziś (wtorek, 24 czerwca 2025 r.) uroczyście podpisana została umowa z firmą GZOG ENERGY Sp. z Bytomia dotycząca projektowania i budowy stacji tankowania wodorem autobusów na terenie zajezdni Przedsiębiorstwa Komunikacji Samochodowej w Rzeszowie przy Alei Wyzwolenia.

Umowę podpisali prezes PKS w Rzeszowie Piotr Klimczak oraz Leszek Piłat i Adam Jaworski, prezes i wiceprezes GZOG ENERGY sp. z o.o.

Koszt zaprojektowania i wybudowania stacji tankowania wodorem to 18 443 850,00 zł.

- Miesiąc temu podczas podpisywania umowy z firmą Daimler Buses Polska na dostawę autobusów wodorowych informowaliśmy, że jest to pierwsza umowa w województwie podkarpackim na dostawę autobusów wodorowych i jednocześnie PKS w Rzeszowie będzie pierwszym PKS-em w Polsce, który kupuje autobusy wodorowe do obsługi pasażerów. Dziś to samo możemy powiedzieć o budowie stacji tankowania wodorem.

Warto dodać, że w postępowaniu na zaprojektowanie i budowę stacji tankowania wodorem wpłynęło 5 ofert. Konkurencja firm starających się o ten kontrakt była bardzo silna.

Przedmiotem umowy jest zaprojektowanie i wybudowanie stacji tankowania wodoru na potrzeby PKS Rzeszów w standardzie 350 bar przy temperaturze 15ºC dla pojazdów autobusowych z ogniwami paliwowymi FCEV użytkowanych w przyszłości przez PKS Rzeszów S. A. Zamówienie obejmuje zaprojektowanie oraz kompleksowe wykonanie stacji tankowania pojazdów wodorem wraz z układem rozładowania naczep MEGC, agregatami sprężarkowymi, magazynem wodoru i dystrybutorem do tankowania wodoru wraz z doposażeniem pomieszczeń istniejącej stacji paliw w system komputerowy do prowadzenia gospodarki magazynowej wodoru. Zaprojektowana i wykonana infrastruktura musi umożliwić przyszłą rozbudowę stacji o dodatkowy dystrybutor, magazyn wodoru większej pojemności oraz agregaty sprężarkowe.

Zamówienie realizowane jest w ramach przedsięwzięcia objętego wsparciem bezzwrotnym z planu rozwojowego pn. „Zakup autobusów zeroemisyjnych wraz z infrastrukturą ładowania przez operatora publicznego transportu zbiorowego PKS w Rzeszowie S.A.” w ramach Inwestycji: E1.1.2 Zero- i niskoemisyjny transport zbiorowy (autobusy) Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Oporności. Zamówienie ocenione w ramach konkursu nr KPOD.09.05-IW.02-001/24 dla komponentu Zielona, inteligentna mobilność Inwestycja: E1.1.2 Zero- i niskoemisyjny transport zbiorowy (autobusy) Krajowy Plan Odbudowy i Zwiększania Odporności

Wydatki ogółem: 47 899 760,85 zł.

Wydatki kwalifikowalne: 38 942 895,00 zł. w tym dofinansowanie z KPO - 35 048 605,50 zł
 

Związek Gmin „Podkarpacka Komunikacja Samochodowa” jest organizatorem transportu na sieci komunikacyjnej pod nazwą MKS, czyli Międzygminna Komunikacja Samochodowa. Usługi realizowane są na terenie 18 gmin zrzeszonych oraz jednostek samorządu terytorialnego, które zawarły porozumienia ze Związkiem. PKS w Rzeszowie S.A. jest operatorem wspomnianej wyżej sieci komunikacyjnej i realizuje na niej usługi przewozowe, Spółka jest zarazem podmiotem zależnym Związku, w której ten posiada 100% udziałów.


Napisz komentarz

Komentarze

Reklama