Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
Reklama
RZESZÓW INFO
Reklama

GDDKiA podpisała umowę na realizację przygranicznego odcinka S19

Podziel się
Oceń

GDDKiA podpisała umowę na realizację przygranicznego odcinka S19
z27883327AMP,Osiem-firm-zainteresowanych-budowa-trasy-S19-na-od
Jak poinformowała Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad, została podpisana umowa na zaprojektowanie i budowę odcinka Dukla - Barwinek. Nowa trasa będzie ponad 18 kilometrową dwujezdniową drogą ekspresową o dwóch pasach ruchu w obu kierunkach z zatokami awaryjnymi.

Inwestycja realizowana będzie w ramach rządowego Programu Budowy Dróg Krajowych.

Będzie to jeden z trudniejszych odcinków drogi ekspresowej S19 pod względem budowy geologicznej i uwarunkowań środowiskowych. Część przebiegająca z Dukli do Barwinka graniczy bezpośrednio ze Słowacją. Teren ten charakteryzuje się skomplikowaną budową geologiczną, w związku z tym na etapie opracowania koncepcji programowej wykonano w szerokim zakresie rozpoznanie budowy geologicznej podłoża. GDDKiA przyznaje, że różnorodność ukształtowania, przechodzącego na przemian przez wzniesienia i doliny, które w przeważającej części są głębokimi jarami z płynącym w ich dnie ciekiem wodnym, sprawia, że prowadzenie prac geologicznych było bardzo dużym wyzwaniem i takim samym wyzwaniem dla wykonawcy będzie prowadzenie tu robót budowlanych. W ramach rozpoznania geologicznej budowy podłoża wykonano badania geofizyczne, wiercenia i sondowania. Ponadto prowadzono monitoring osuwisk (wgłębny i powierzchniowy). Dla zobrazowania rozległości przeprowadzonego rozpoznania budowy podłoża, warto wspomnieć o liczbie wykonanych otworów badawczych. Zrealizowano ich ok. 1640, o łącznym metrażu 23 400 mb i głębokości od 3 do 46 m. Wykonano również ok. 780 sondowań badawczych o łącznym metrażu 4500 mb i głębokości od 1 do 22 m. Specyficzne ukształtowanie terenu powoduje, że na terenie inwestycji występuje 19 obszarów osuwiskowych i predysponowanych osuwiskowo.

W miejscu połączenia DK nr 19 z trasą S19 powstanie węzeł drogowy Barwinek.

W skład projektu będzie wchodziło 15 estakad (najdłuższa o długości około kilometra), dziesięć mostów, sześć wiaduktów drogowych, sześć przejść dla zwierząt, a także szereg obiektów w ciągu dodatkowych jezdni. Powstaną również cztery miejsca przeznaczone do kontroli i ważenia pojazdów. Ponadto przebudowane i rozbudowane zostaną drogi poprzeczne, a także cieki i urządzenia melioracyjne. Trasa zostanie także wyposażona w urządzenia bezpieczeństwa ruchu drogowego oraz ochrony środowiska.

Wartość kontraktu to ponad 1,5 mld złotych. Wykonawcą inwestycji będzie firma Polaqua.

Droga ekspresowa S19 jest częścią szlaku Via Carpatia. W Polsce trasa ta będzie liczyć ponad 700 kilometrów długości, z czego około 169 km będzie przebiegać przez województwo podkarpackie.

źródło: GDDKiA

Napisz komentarz

Komentarze

Reklama Drukarnia Rzeszów