Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
Reklama
środa, 5 listopada 2025 09:39
RZESZÓW INFO
Reklama Drukarnia Rzeszów

Edukacja zdrowotna – wiemy, jak zdecydowali rodzice i pełnoletni uczniowie

Podziel się
Oceń

Edukacja zdrowotna to nowy przedmiot wprowadzony do polskich szkół od września 2025 roku. Ma on zastąpić dotychczasowe Wychowanie do życia w rodzinie i w zamyśle ministerstwa obejmuje znacznie szerszy zakres tematyczny. Na lekcjach poruszane mają być zagadnienia związane z higieną, zdrowym stylem życia, żywieniem, profilaktyką chorób i pierwszą pomocą, ale także kwestie zdrowia psychicznego, emocji, relacji rówieśniczych, tożsamości seksualnej, radzenia sobie ze stresem czy problematyki uzależnień. Według założeń przedmiot ma być fakultatywny, co oznacza, że rodzice lub sami pełnoletni uczniowie mogą złożyć rezygnację z uczestnictwa.
Edukacja zdrowotna – wiemy, jak zdecydowali rodzice i pełnoletni uczniowie
W sierpniu br. w Rzeszowie odbyła się manifestacja przeciwko wprowadzeniu edukacji zdrowotnej w nowym roku szkolnym

Autor: Filip Łagowski/Rzeszów Info

Od samego początku przedmiot ten budzi ogromne kontrowersje. Krytycy twierdzą, że jego treści wkraczają w obszar światopoglądu i mogą prowadzić do seksualizacji dzieci, a szkoła w ten sposób odbiera rodzicom prawo do decydowania o wychowaniu. W debacie publicznej często powtarza się zarzut, że edukacja zdrowotna to narzędzie ideologiczne, a nie neutralny program edukacyjny. Do tego dochodzą problemy praktyczne: szkoły wskazują na trudności z umieszczeniem zajęć w planie lekcji, a masowe rezygnacje powodują konieczność tworzenia „okienek”, co dezorganizuje rytm dnia ucznia.

W wielu miejscach rezygnuje zdecydowana większość dzieci – w Rzeszowie na przykład aż ponad osiemdziesiąt procent uczniów nie zapisało się na zajęcia, a w niektórych szkołach całe klasy zostały wypisane. Oznacza to, jak podaje Wydział Edukacji Urzędu Miasta Rzeszowa, że 16 666 uczniów nie bierze udziału w zajęciach. Protesty przeciwko wprowadzeniu tego przedmiotu odbywały się między innymi przed Kuratorium Oświaty w Rzeszowie, gdzie rodzice i organizacje społeczne domagali się wycofania zmian.
 

Zwolennicy edukacji zdrowotnej podkreślają jednak, że nowy przedmiot odpowiada na rzeczywiste potrzeby współczesnej młodzieży. Ich zdaniem szkoła powinna dawać uczniom rzetelną wiedzę o zdrowiu, emocjach i relacjach, aby przeciwdziałać dezinformacji, której młodzi ludzie często ulegają w internecie. Edukacja zdrowotna ma również przygotowywać do podejmowania świadomych decyzji dotyczących własnego życia, uczyć korzystania z pomocy specjalistów i wspierać profilaktykę problemów psychicznych oraz uzależnień. Dla części rodziców i nauczycieli to szansa na wprowadzenie do szkół zajęć praktycznych, które uczą umiejętności przydatnych w codziennym życiu.

Marzena Kłeczek – Krawiec, rzeczniczka prasowa Prezydenta Rzeszowa wyjaśnia, że: „Analiza wyników należy do Ministerstwa Edukacji, które wprowadza dane Rozporządzenia. Natomiast procent uczestniczących uczniów w EZ w Rzeszowie to 18.59, uczniów, którzy zrezygnowali to 81.38 proc.”

Przy czym są szkoły zarówno takie, w których ponad 65. proc uczniów uczęszcza na zajęcia, jak i takie, w których 100 proc. uczniów zrezygnowało z edukacji zdrowotnej.

„Nie przypisywałabym tu tylko względów ideologicznych. Często jest tak, że te zajęcia organizowane są na pierwszej lub ostatniej lekcji, w związku z tym uczniowie wolą mieć ten czas zagospodarowany inaczej. Głównie są to uczniowie szkół ponadpodstawowych, dla których ten czas jest na tyle istotny, że w tym czasie mogą mieć zaplanowane inne zajęcia dodatkowe związane z ich przyszłą edukacją. Rozmawialiśmy z uczniami, część z nich potwierdza, że faktycznie mają w tym czasie inne rzeczy zaplanowane, z ich punktu widzenia - ważniejsze dla późniejszej ich edukacji” - dodaje Marzena Kłeczek - Krawiec.

Kto może prowadzić edukację zdrowotną?

W Ustawie wskazano, że nauczycielem przedmiotu edukacja zdrowotna może być osoba, która spełnia wymagania kwalifikacyjne, takie jak inni nauczyciele przedmiotów, czyli ukończyła studia magisterskie w zakresie edukacji zdrowotnej i posiada przygotowanie pedagogiczne.

Oprócz tego do prowadzenia zajęć z edukacji zdrowotnej kompetencje posiadają: nauczyciele biologii, przyrody, wychowania fizycznego lub nauczyciele psycholodzy. Równocześnie osoby, które ukończyły studia przygotowujące do wykonywania zawodu lekarza, lekarza dentysty, farmaceuty, pielęgniarki, położnej, diagnosty laboratoryjnego, fizjoterapeuty, ratownika medycznego albo studia w zakresie zdrowia publicznego i posiadają przygotowanie pedagogiczne.

Podstawa programowa edukacji zdrowotnej obejmuje 11 kluczowych działów tematycznych w ramach wymagań szczegółowych. Są to między innymi:

  1. Wartości i postawy
  2. Zdrowie fizyczne (w tym higiena, sen, profilaktyka chorób zakaźnych)
  3. Aktywność fizyczna
  4. Odżywianie (zdrowe nawyki żywieniowe)
  5. Zdrowie psychiczne (radzenie sobie ze stresem, emocje, dobrostan)
  6. Zdrowie społeczne (relacje, komunikacja, empatia)
  7. Dojrzewanie (w szkołach podstawowych)
  8. Zdrowie seksualne (integralna część w szkołach ponadpodstawowych)
  9. Zdrowie środowiskowe
  10. Internet i profilaktyka uzależnień (cyfrowych, substancji psychoaktywnych)
  11. System ochrony zdrowia (w szkołach ponadpodstawowych)

Przyszłość przedmiotu i dyskusje


Przyszłość edukacji zdrowotnej wciąż pozostaje niepewna. Z jednej strony program ma potencjał, aby wypełnić lukę w polskim systemie oświaty i zapewnić młodym ludziom wiedzę, której dziś często im brakuje. Z drugiej strony widać wyraźnie, że bez akceptacji społecznej i dialogu z rodzicami trudno będzie sprawić, by zajęcia były powszechne i skuteczne. Kluczowe okaże się to, jak szkoły poradzą sobie z organizacją, jak nauczyciele podejdą do wrażliwych tematów oraz czy uda się przełamać obawy dużej części rodziców. Wiele wskazuje na to, że przedmiot przez najbliższe lata będzie przedmiotem intensywnej debaty i polem konfrontacji różnych wizji wychowania i edukacji w Polsce.

Już dziś zapraszamy na ogólnopolską konferencję „Edukacja zdrowotna. Wiedza dziś – zdrowie jutro” organizowaną przez Wydział Promocji Zdrowia, Profilaktyki i Wychowania Ośrodka Rozwoju Edukacji, która odbędzie się już jutro (30 września br.) Więcej informacji: Ogólnopolska konferencja


Napisz komentarz

Komentarze

Reklama Drukarnia Rzeszów