Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
Reklama
piątek, 26 grudnia 2025 23:05
RZESZÓW INFO
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama

Sukces Koła Naukowego EUROAVIA Rzeszów na zawodach SAE Aero Design East 2025

Podziel się
Oceń

Studenci Koła Naukowego EUROAVIA Rzeszów działającego na Wydziale Budowy Maszyn i Lotnictwa po raz kolejny odnieśli sukces w prestiżowych zawodach lotniczych SAE Aero Design East. Tegoroczna edycja SAE Aero Design East odbyła się w Fort Worth w stanie Teksas (USA). Zespół zaprezentował dwa autorskie statki powietrzne, startując równolegle w dwóch klasach konkursowych – Micro oraz Regular.
Sukces Koła Naukowego EUROAVIA Rzeszów na zawodach SAE Aero Design East 2025

Źródło: mat. prasowe PRz

W rywalizacji uczestniczyły czołowe drużyny akademickie z całego świata. Mimo silnej konkurencji, reprezentanci Politechniki Rzeszowskiej uplasowali się w ścisłej czołówce, osiągając wysokie miejsca w kilku kategoriach technicznych i ogólnych. W klasie Regular, w której udział wzięły 34 drużyny, nasi studenci zajęli 3. miejsce w kategorii Design, 9. miejsce w Mission Performance, 10. miejsce w klasyfikacji generalnej oraz 28. miejsce w prezentacji technicznej. W klasie Micro startowało 15 zespołów. Studenci KN EUROAVIA Rzeszów uplasowali się na 4. miejscu w Design, 5. w Mission Performance, 7. miejscu ogólnym oraz 10. w prezentacji.

Zespół EUROAVIA Rzeszów od lat reprezentuje Politechnikę Rzeszowską w międzynarodowych konkursach inżynierskich, promując kompetencje techniczne studentów kierunków lotniczych i mechanicznych. Tegoroczny sukces stanowi kolejny dowód na wysoką jakość kształcenia oraz poziom zaawansowania projektowego młodych inżynierów z Rzeszowa.

Inżynierska precyzja i innowacja

Konstruktorzy z Politechniki Rzeszowskiej do zawodów przygotowali dwa samoloty: EA-03 „Magpie” (klasa Micro) oraz EA-04 „Bobber”  (klasa Regular). Każdy z nich został zaprojektowany zgodnie z rygorystycznymi wymogami regulaminowymi, a ich budowa była poprzedzona wielomiesięcznymi analizami i testami inżynierskimi.

W klasie Micro celem było stworzenie lekkiego, kompaktowego samolotu o napędzie elektrycznym, zdolnego do przenoszenia i opróżniania zbiornika z wodą przy minimalnej rozpiętości skrzydeł i ograniczonej mocy silnika. Z kolei konstrukcja klasy Regular musiała sprostać wymaganiom udźwigu przy maksymalnej masie startowej 55 funtów (około 25 kg), przy jednoczesnym ograniczeniu dotyczącym materiałów, napędu i wymiarów.

Skład zespołów

W klasie Regular Politechnikę Rzeszowską reprezentowali: kapitan zespołu Wojciech Stachura, pilot Sebastian Florek, Krzysztof Gruchała, Piotr Stasiulewicz, Kamil Angowski, Maciej Nejman.

W skład zespołu klasy Micro weszli: kapitan zespołu Maciej Nejman, pilot Wojciech Koszelski, Justyna Rybak, Michał Antonik.

Wyjazd zespołu na zawody nie byłby możliwy bez wsparcia licznych partnerów i sponsorów, w tym: MTU Aero Engines Polska, Pratt & Whitney, Safran, PZL Mielec, Rzeszów – stolica innowacji, Łukasiewicz – Instytut Lotnictwa, Województwo Podkarpackie oraz RSI Podkarpackie (partnerzy strategiczni), Podkarpackie Centrum Innowacji, CHAServo, MESco oraz Techform.


Napisz komentarz

Komentarze

Reklama