Początkowo ruch wahadłowy zostanie wprowadzony na trzech odcinkach: na moście w Borku Starym oraz na dwóch 500-metrowych fragmentach w Kielnarowej. Od czerwca zmiany organizacji ruchu obejmą już całą 14-kilometrową trasę od Kielnarowej do Dylągówki. Wprowadzone zostaną odcinki z ruchem wahadłowym sterowanym sygnalizacją świetlną:
- Trzy stałe przy budowie mostów w Borku Starym, Borku Nowym i w Hyżnem.
- Osiem drogowych o długości od 400 do 600 metrów, prawo- lub lewostronnych, w zależności od postępu prac.
Jak wyjaśnia Dyrektor Podkarpackiego Zarządu Dróg Wojewódzkich (PZDW) Piotr Miąso, po zakończeniu robót przygotowawczych, takich jak wycinka drzew, rozbiórka budynków i ogrodzeń, rozpoznanie saperskie oraz zabezpieczenie kapliczek, wykonawca przejdzie do właściwych prac drogowych. Obejmą one rozbiórkę starych obiektów mostowych, warstw konstrukcyjnych jezdni i chodników, a także przebudowę kolizji uzbrojenia terenu.

Wyzwania i korzyści inwestycji
Utrudnienia będą szczególnie odczuwalne dla kierowców, ponieważ trasa Kielnarowa - Dylągówka charakteryzuje się dużym natężeniem ruchu – według danych z 2020 roku, codziennie porusza się nią ponad 12 tysięcy pojazdów. Realizacja inwestycji w mocno zurbanizowanym terenie stanowi wyzwanie również dla wykonawcy, który musi zapewnić ciągłość ruchu.
Efektem inwestycji będzie nowoczesna droga klasy G o nośności 115 kN/oś, wyposażona w pełną infrastrukturę dla pieszych i rowerzystów. Powstaną ciągi pieszo-rowerowe, przejścia dla pieszych oraz zatoki autobusowe, co znacząco poprawi bezpieczeństwo i komfort wszystkich użytkowników drogi.
Finansowanie i dalsze plany
Wartość projektu to 200 453 555,00 PLN, z czego aż 162 543 555,00 PLN pochodzi z dofinansowania z Funduszy Europejskich dla Podkarpacia 2021-2027. Wkład własny województwa wynosi 37 910 000,00 PLN.
Jest to pierwszy z trzech odcinków objętych unijnym dofinansowaniem na trasie do Dynowa. Kolejne dwa – Dylągówka – Szklary (DW 877) oraz Szklary - Dynów (DW 835) – przejdą z fazy prac przygotowawczych w fazę robót na przełomie czerwca i lipca. Spowoduje to kolejne utrudnienia w ruchu na trasie o łącznej długości 25 km, jednak w perspektywie długoterminowej zapewni nowoczesne i bezpieczne połączenia drogowe w regionie.
Szczegółowe informacje dotyczące zadania „Przebudowa/rozbudowa DW 878 Tyczyn – Dylągówka”:
- Wartość projektu: 200 453 555,00 PLN
- Wartość dofinansowania z UE: 162 543 555,00 PLN
- Budżet województwa: 37 910 000,00 PLN
- Wykonawca: Konsorcjum Antex II, ERBEDIM i Wysowa Mosty
- Realizacja: Październik 2024 - Październik 2027
Zakres inwestycji obejmuje m.in.:
- Rozbudowę drogi wojewódzkiej nr 878 na odcinku o długości 13,78 km w miejscowościach Kielnarowa, Borek Stary, Nowy Borek, Hyżne, Brzezówka, Dylągówka do drogi klasy G o nośności 115 kN/oś.
- Rozbudowę, budowę i przebudowę 25 skrzyżowań z istniejącymi drogami.
- Przebudowę i rozbudowę odcinków innych dróg publicznych (drogi powiatowe i gminne) w strefie skrzyżowań.
- Budowę dodatkowych jezdni.
- Przebudowę i budowę zjazdów publicznych i indywidualnych.
- Przebudowę i budowę zatok autobusowych.
- Budowę i przebudowę chodników.
- Budowę obiektów mostowych, inżynierskich i przepustów pod drogami publicznymi.
- Budowę konstrukcji oporowych.
- Budowę elementów odwodnienia wraz z odcinkową budową sieci kanalizacji deszczowej.
- Odcinkową budowę lub przebudowę sieci oświetlenia drogowego.
- Budowę elementów ochrony środowiska oraz bezpieczeństwa ruchu drogowego.
- Budowę kanału technologicznego.
- Przebudowę i zabezpieczenie kolidujących odcinków infrastruktury technicznej m.in. sieci elektroenergetyczne, teletechniczne, gazociągi, kanalizacja sanitarna i deszczowa, wodociągowe.
Napisz komentarz
Komentarze