Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
Reklama
czwartek, 22 maja 2025 22:16
WAŻNE
Reklama Drukarnia Rzeszów

Ruszają prace na DW878 Tyczyn-Dylągówka. Kierowcy muszą liczyć się z poważnymi utrudnieniami

Podziel się
Oceń

Od środy, 28 maja, kierowcy poruszający się drogą wojewódzką nr 878 na trasie Tyczyn - Dylągówka muszą przygotować się na znaczące utrudnienia. Wykonawca, firma Antex II, wprowadza odcinkami ruch wahadłowy, rozpoczynając tym samym kluczowy etap przebudowy i rozbudowy tej ważnej arterii komunikacyjnej. Inwestycja, której wartość wynosi ponad 200 milionów złotych, ma zostać zakończona jesienią 2027 roku.
Ruszają prace na DW878 Tyczyn-Dylągówka. Kierowcy muszą liczyć się z poważnymi utrudnieniami

Źródło: materiały prasowe inwestora

Początkowo ruch wahadłowy zostanie wprowadzony na trzech odcinkach: na moście w Borku Starym oraz na dwóch 500-metrowych fragmentach w Kielnarowej. Od czerwca zmiany organizacji ruchu obejmą już całą 14-kilometrową trasę od Kielnarowej do Dylągówki. Wprowadzone zostaną odcinki z ruchem wahadłowym sterowanym sygnalizacją świetlną:

  • Trzy stałe przy budowie mostów w Borku Starym, Borku Nowym i w Hyżnem.
  • Osiem drogowych o długości od 400 do 600 metrów, prawo- lub lewostronnych, w zależności od postępu prac.

Jak wyjaśnia Dyrektor Podkarpackiego Zarządu Dróg Wojewódzkich (PZDW) Piotr Miąso, po zakończeniu robót przygotowawczych, takich jak wycinka drzew, rozbiórka budynków i ogrodzeń, rozpoznanie saperskie oraz zabezpieczenie kapliczek, wykonawca przejdzie do właściwych prac drogowych. Obejmą one rozbiórkę starych obiektów mostowych, warstw konstrukcyjnych jezdni i chodników, a także przebudowę kolizji uzbrojenia terenu.

Wyzwania i korzyści inwestycji

Utrudnienia będą szczególnie odczuwalne dla kierowców, ponieważ trasa Kielnarowa - Dylągówka charakteryzuje się dużym natężeniem ruchu – według danych z 2020 roku, codziennie porusza się nią ponad 12 tysięcy pojazdów. Realizacja inwestycji w mocno zurbanizowanym terenie stanowi wyzwanie również dla wykonawcy, który musi zapewnić ciągłość ruchu.

Efektem inwestycji będzie nowoczesna droga klasy G o nośności 115 kN/oś, wyposażona w pełną infrastrukturę dla pieszych i rowerzystów. Powstaną ciągi pieszo-rowerowe, przejścia dla pieszych oraz zatoki autobusowe, co znacząco poprawi bezpieczeństwo i komfort wszystkich użytkowników drogi.

Finansowanie i dalsze plany

Wartość projektu to 200 453 555,00 PLN, z czego aż 162 543 555,00 PLN pochodzi z dofinansowania z Funduszy Europejskich dla Podkarpacia 2021-2027. Wkład własny województwa wynosi 37 910 000,00 PLN.

Jest to pierwszy z trzech odcinków objętych unijnym dofinansowaniem na trasie do Dynowa. Kolejne dwa – Dylągówka – Szklary (DW 877) oraz Szklary - Dynów (DW 835) – przejdą z fazy prac przygotowawczych w fazę robót na przełomie czerwca i lipca. Spowoduje to kolejne utrudnienia w ruchu na trasie o łącznej długości 25 km, jednak w perspektywie długoterminowej zapewni nowoczesne i bezpieczne połączenia drogowe w regionie.

Szczegółowe informacje dotyczące zadania „Przebudowa/rozbudowa DW 878 Tyczyn – Dylągówka”:

  • Wartość projektu: 200 453 555,00 PLN
  • Wartość dofinansowania z UE: 162 543 555,00 PLN
  • Budżet województwa: 37 910 000,00 PLN
  • Wykonawca: Konsorcjum Antex II, ERBEDIM i Wysowa Mosty
  • Realizacja: Październik 2024 - Październik 2027

Zakres inwestycji obejmuje m.in.:

  • Rozbudowę drogi wojewódzkiej nr 878 na odcinku o długości 13,78 km w miejscowościach Kielnarowa, Borek Stary, Nowy Borek, Hyżne, Brzezówka, Dylągówka do drogi klasy G o nośności 115 kN/oś.
  • Rozbudowę, budowę i przebudowę 25 skrzyżowań z istniejącymi drogami.
  • Przebudowę i rozbudowę odcinków innych dróg publicznych (drogi powiatowe i gminne) w strefie skrzyżowań.
  • Budowę dodatkowych jezdni.
  • Przebudowę i budowę zjazdów publicznych i indywidualnych.
  • Przebudowę i budowę zatok autobusowych.
  • Budowę i przebudowę chodników.
  • Budowę obiektów mostowych, inżynierskich i przepustów pod drogami publicznymi.
  • Budowę konstrukcji oporowych.
  • Budowę elementów odwodnienia wraz z odcinkową budową sieci kanalizacji deszczowej.
  • Odcinkową budowę lub przebudowę sieci oświetlenia drogowego.
  • Budowę elementów ochrony środowiska oraz bezpieczeństwa ruchu drogowego.
  • Budowę kanału technologicznego.
  • Przebudowę i zabezpieczenie kolidujących odcinków infrastruktury technicznej m.in. sieci elektroenergetyczne, teletechniczne, gazociągi, kanalizacja sanitarna i deszczowa, wodociągowe.

Napisz komentarz

Komentarze

Reklama