Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
Reklama
czwartek, 10 lipca 2025 18:30
WAŻNE
Reklama Drukarnia Rzeszów

Budowa nowej drogi krajowej nr 9. Wybrano wykonawcę ostatniego odcinka

Podziel się
Oceń

Projekt budowy nowego przebiegu drogi krajowej nr 9 na Podkarpaciu nabiera tempa. Firma TPF S.A. złożyła najkorzystniejszą ofertę w przetargu na prace przygotowawcze dla kluczowego odcinka od drogi ekspresowej S74 do obwodnicy Nowej Dęby. To ostatni fragment nowej trasy, dla którego konieczne są prace projektowe, co przybliża rozpoczęcie strategicznej inwestycji drogowej w regionie.
Budowa nowej drogi krajowej nr 9. Wybrano wykonawcę ostatniego odcinka

Źródło: GDDKiA Rzeszów

Ostatni element układanki projektowej

Przetarg na wykonanie Studium Techniczno-Ekonomiczno-Środowiskowego z elementami koncepcji programowej (STEŚ-R) oraz materiałów do wniosku o wydanie decyzji środowiskowej (DŚU) dla nowego przebiegu DK9 został podzielony na trzy części. Dwa z nich – od obwodnicy Nowej Dęby w Komorowie do obwodnicy Kolbuszowej (ok. 11 km) oraz od obwodnicy Kolbuszowej w Widełce do węzła Rzeszów Zachód na autostradzie A4 (ok. 14 km) – mają już podpisane umowy z wykonawcami odpowiednio od 15 kwietnia i 9 maja br.

Teraz, w trzeciej części, obejmującej około 19 km od drogi ekspresowej S74 w województwie podkarpackim do obwodnicy Nowej Dęby, wybrano najkorzystniejszą ofertę firmy TPF S.A. Jej propozycja, opiewająca na 8 458 117,40 zł, zwyciężyła dzięki połączeniu atrakcyjnej ceny (60% wagi w kryteriach) z doświadczeniem kluczowego personelu projektowego – głównego projektanta drogowego, zespołu geologicznego i zespołu środowiskowego (łącznie 40% wagi). Realizacja zadania ma zająć do 24 miesięcy. Podpisanie umowy z firmą TPF jest uzależnione od braku odwołań od wyboru oferty i przedłożenia gwarancji należytego wykonania umowy.

Kompleksowy zakres prac przygotowawczych

Zakres umowy obejmuje przygotowanie STEŚ-R oraz niezbędnej dokumentacji do uzyskania Decyzji o Środowiskowych Uwarunkowaniach (DŚU). Wykonawca będzie odpowiedzialny za przeprowadzenie szczegółowych analiz – ruchowych, środowiskowych, technicznych i ekonomicznych – w celu wyznaczenia optymalnego przebiegu nowej trasy. Zostaną również wstępnie ustalone rozwiązania projektowe, takie jak połączenia z sąsiednimi odcinkami DK9, obsługa terenów przyległych oraz rodzaj i zakres urządzeń ochrony środowiska.

Uzyskanie DŚU i przygotowanie kompletnej dokumentacji projektowej jest niezbędnym warunkiem do przejścia do kolejnego etapu, czyli opracowania Koncepcji Programowej. Na jej podstawie zostaną określone szczegółowe roboty potrzebne do wykonania w trakcie realizacji inwestycji.

Nowa DK9: kluczowa dla transeuropejskiego transportu

Docelowo, nowa droga krajowa nr 9 będzie przebiegała od drogi ekspresowej S74 w województwie podkarpackim aż do węzła Rzeszów Zachód na autostradzie A4. Łącznie z planowanymi obwodnicami Nowej Dęby i Kolbuszowej, dla których trwa obecnie uzyskiwanie decyzji środowiskowych, cały odcinek nowej DK9 będzie liczył około 60 km.

Inwestycja ta ma strategiczne znaczenie dla transportu w Polsce. Obecny przebieg DK9, z uwagi na duże natężenie ruchu tranzytowego i liczne kolizje z zabudową oraz drogami niższych klas, jest niezwykle uciążliwy. Budowa nowego przebiegu pozwoli na odsunięcie ruchu pojazdów od ścisłej zabudowy, co znacząco usprawni ruch tranzytowy, zwłaszcza ten przejmowany z drogi ekspresowej S7 i kierujący się w stronę Rzeszowa oraz dalej, do przejścia granicznego ze Słowacją w Barwinku.

Ponadto, nowy przebieg DK9 poprawi płynność transportu osobowego na kluczowym kierunku Rzeszów – Radom – Warszawa, skracając czas przejazdu i zwiększając bezpieczeństwo wszystkich uczestników ruchu. Realizacja inwestycji ma także na celu likwidację tzw. „wąskich gardeł”, które obecnie spowalniają ruch pojazdów.


Napisz komentarz

Komentarze

Reklama Drukarnia Rzeszów