Ostatni element układanki projektowej
Przetarg na wykonanie Studium Techniczno-Ekonomiczno-Środowiskowego z elementami koncepcji programowej (STEŚ-R) oraz materiałów do wniosku o wydanie decyzji środowiskowej (DŚU) dla nowego przebiegu DK9 został podzielony na trzy części. Dwa z nich – od obwodnicy Nowej Dęby w Komorowie do obwodnicy Kolbuszowej (ok. 11 km) oraz od obwodnicy Kolbuszowej w Widełce do węzła Rzeszów Zachód na autostradzie A4 (ok. 14 km) – mają już podpisane umowy z wykonawcami odpowiednio od 15 kwietnia i 9 maja br.
Teraz, w trzeciej części, obejmującej około 19 km od drogi ekspresowej S74 w województwie podkarpackim do obwodnicy Nowej Dęby, wybrano najkorzystniejszą ofertę firmy TPF S.A. Jej propozycja, opiewająca na 8 458 117,40 zł, zwyciężyła dzięki połączeniu atrakcyjnej ceny (60% wagi w kryteriach) z doświadczeniem kluczowego personelu projektowego – głównego projektanta drogowego, zespołu geologicznego i zespołu środowiskowego (łącznie 40% wagi). Realizacja zadania ma zająć do 24 miesięcy. Podpisanie umowy z firmą TPF jest uzależnione od braku odwołań od wyboru oferty i przedłożenia gwarancji należytego wykonania umowy.
Kompleksowy zakres prac przygotowawczych
Zakres umowy obejmuje przygotowanie STEŚ-R oraz niezbędnej dokumentacji do uzyskania Decyzji o Środowiskowych Uwarunkowaniach (DŚU). Wykonawca będzie odpowiedzialny za przeprowadzenie szczegółowych analiz – ruchowych, środowiskowych, technicznych i ekonomicznych – w celu wyznaczenia optymalnego przebiegu nowej trasy. Zostaną również wstępnie ustalone rozwiązania projektowe, takie jak połączenia z sąsiednimi odcinkami DK9, obsługa terenów przyległych oraz rodzaj i zakres urządzeń ochrony środowiska.
Uzyskanie DŚU i przygotowanie kompletnej dokumentacji projektowej jest niezbędnym warunkiem do przejścia do kolejnego etapu, czyli opracowania Koncepcji Programowej. Na jej podstawie zostaną określone szczegółowe roboty potrzebne do wykonania w trakcie realizacji inwestycji.
Nowa DK9: kluczowa dla transeuropejskiego transportu
Docelowo, nowa droga krajowa nr 9 będzie przebiegała od drogi ekspresowej S74 w województwie podkarpackim aż do węzła Rzeszów Zachód na autostradzie A4. Łącznie z planowanymi obwodnicami Nowej Dęby i Kolbuszowej, dla których trwa obecnie uzyskiwanie decyzji środowiskowych, cały odcinek nowej DK9 będzie liczył około 60 km.
Inwestycja ta ma strategiczne znaczenie dla transportu w Polsce. Obecny przebieg DK9, z uwagi na duże natężenie ruchu tranzytowego i liczne kolizje z zabudową oraz drogami niższych klas, jest niezwykle uciążliwy. Budowa nowego przebiegu pozwoli na odsunięcie ruchu pojazdów od ścisłej zabudowy, co znacząco usprawni ruch tranzytowy, zwłaszcza ten przejmowany z drogi ekspresowej S7 i kierujący się w stronę Rzeszowa oraz dalej, do przejścia granicznego ze Słowacją w Barwinku.
Ponadto, nowy przebieg DK9 poprawi płynność transportu osobowego na kluczowym kierunku Rzeszów – Radom – Warszawa, skracając czas przejazdu i zwiększając bezpieczeństwo wszystkich uczestników ruchu. Realizacja inwestycji ma także na celu likwidację tzw. „wąskich gardeł”, które obecnie spowalniają ruch pojazdów.
Napisz komentarz
Komentarze