Decyzja ta, posiadająca rygor natychmiastowej wykonalności, oznacza, że budowa tego strategicznego fragmentu Via Carpatia na Podkarpaciu może rozpocząć się niezwłocznie, otwierając drogę do nowoczesnego połączenia z południową Europą.
Ponad miliard złotych na trudny odcinek
Wykonawcą inwestycji, której wartość kontraktu przekracza 1,5 miliarda złotych, jest firma Polaqua. Zgodnie z umową, zakończenie wszystkich prac planowane jest na II kwartał 2027 roku. Ten odcinek S19, przebiegający w bezpośrednim sąsiedztwie granicy ze Słowacją, jest uważany za jeden z najtrudniejszych pod względem budowy geologicznej i uwarunkowań środowiskowych na całej trasie Via Carpatia.

Ruszają wypłaty odszkodowań i przygotowania na placu budowy
Wydanie decyzji ZRID jest kluczowym momentem, gdyż określa granice terenu przewidzianego pod budowę drogi. Umożliwia to natychmiastowe rozpoczęcie procedury odszkodowawczej za nieruchomości przejmowane na rzecz Skarbu Państwa. Postępowanie administracyjne, mające na celu ustalenie wysokości odszkodowania, poprowadzi Wojewoda Podkarpacki. Wartość nieruchomości oszacują niezależni biegli rzeczoznawcy majątkowi. Właściciele mogą spodziewać się wypłaty odszkodowania od GDDKiA w ciągu 14 dni od momentu, gdy decyzja stanie się ostateczna.
Po przekazaniu placu budowy wykonawcy, firma Polaqua w pierwszej kolejności przeprowadzi niezbędne inwentaryzacje: geodezyjną, przyrodniczą, dróg publicznych i obiektów kubaturowych. Następnie zostaną wykonane rozpoznania saperskie i środowiskowe, co pozwoli na bezpieczne i sprawne rozpoczęcie właściwych robót budowlanych.
Imponujący zakres prac i dofinansowanie z UE
W ramach inwestycji powstanie węzeł drogowy Barwinek, łączący S19 z istniejącą drogą krajową DK19. Kluczowym elementem będą również liczne obiekty inżynierskie. W ciągu trasy głównej zaplanowano budowę 15 estakad, z czego najdłuższa będzie miała aż 1100 metrów długości i rozciągnie się nad doliną na filarach o wysokości około 27 metrów. Powstanie także siedem mostów, cztery wiadukty drogowe oraz pięć przejść dla zwierząt (trzy dla małych, jedno dla średnich i jedno dla dużych). Przebudowane i rozbudowane zostaną także kolidujące drogi poprzeczne, infrastruktura techniczna oraz cieki i urządzenia melioracyjne. Dodatkowo, przy drodze powstaną cztery miejsca do kontroli i ważenia pojazdów.
Projekt "Stworzenie transgranicznego połączenia drogowego na szlaku Via Carpatia pomiędzy Polską i Słowacją", obejmujący budowę odcinka Dukla – Barwinek, otrzymał znaczące dofinansowanie, z instrumentu Łącząc Europę (CEF 2). Europejska Agencja Wykonawcza ds. Klimatu, Infrastruktury i Środowiska (CINEA) podpisała z GDDKiA Grant Agreement (GA), na mocy którego dofinansowanie wyniesie 85 procent, co dla polskiego odcinka S19 Dukla – Barwinek przekłada się na kwotę 326 161 490 EUR.
Podkarpacie na Via Carpatia: Coraz bliżej pełnej trasy
Budowa odcinka Dukla – Barwinek to kolejny kamień milowy w realizacji polskiego fragmentu Via Carpatia, kluczowego korytarza transportowego łączącego Europę Północną i Południową. Na terenie Polski trasa będzie miała docelowo około 700 km. W województwie podkarpackim S19 osiągnie długość około 170 km.
Obecnie kierowcy mogą już korzystać z 82 km trasy na odcinku Lasy Janowskie – Rzeszów Południe, co znacząco usprawniło połączenia między stolicami województw podkarpackiego i lubelskiego, a także zapewniło szybki dostęp do Warszawy i autostrady A4.
Kolejne 84 km trasy Via Carpatia na Podkarpaciu jest na różnych etapach realizacji:
- W budowie: Rzeszów Południe – Babica, Babica – Jawornik, Krosno – Miejsce Piastowe, Miejsce Piastowe – Dukla, Dukla – Barwinek oraz dobudowa drugiej jezdni Sokołów Małopolski Płn. – Jasionka.
- Na etapie uzyskiwania decyzji ZRID: Domaradz – Krosno.
- Na etapie opracowywania dokumentacji do wniosku o decyzję ZRID: Jawornik – Lutcza, Lutcza – Domaradz.
Rozpoczęcie budowy odcinka Dukla – Barwinek to strategiczny krok w kierunku domknięcia szlaku Via Carpatia na Podkarpaciu, co w przyszłości przyniesie ogromne korzyści dla rozwoju gospodarczego regionu i całego kraju.
Napisz komentarz
Komentarze