To jeden z najważniejszych kamieni milowych strategicznej inwestycji realizowanej w ramach unijnego programu Connecting Europe Facility (CEF), obejmującej II Etap budowy równoległej drogi kołowania oraz I Etap przebudowy drogi startowej na odcinku o długości ok. 700 m wraz z infrastrukturą techniczną na lotnisku Rzeszów-Jasionka.
Modernizacja zakończona sukcesem
Prace rozpoczęte 12 czerwca 2025 roku zakończono 22 października, co oznacza realizację inwestycji w czasie krótszym o trzy tygodnie od pierwotnie założonego harmonogramu. Co istotne, przez cały okres modernizacji lotnisko funkcjonowało bez przerwy, a prace nie wpłynęły na operacje lotnicze. W ciągu 19 tygodni trwania inwestycji port lotniczy obsłużył ponad 6847 operacji w tym 3417 odlotów i 3430 przylotów, co potwierdza skuteczność zastosowanych rozwiązań logistycznych i organizacyjnych.
Dodatkowo podczas całego okresu trwania przebudowy bez żadnych ograniczeń lądowały samoloty szerokokadłubowe typu: A124, C17, B763, B762, B778, B89 – liczba operacji w wymienionym okresie to 445 startów i lądowań samych samolotów szerokokadłubowych.

Jedna z najdłuższych w kraju droga startowa o długości 3200 metrów jest w pełni dostępna dla wszystkich typów statków powietrznych. Bez żadnych ograniczeń. Zwiększenie nośności drogi startowej na bardziej uczęszczanym kierunku 27 to istotne osiągnięcie dla bezpieczeństwa operacji lotniczych i dalszego rozwoju portu lotniczego jako strategicznego centrum komunikacyjnego Polski Wschodniej.
Zmodernizowany odcinek wyposażony został w nowoczesną infrastrukturę techniczną, nową kanalizację kablową, przebudowaną sieć kanalizacji deszczowej i wodociągowej przeciwpożarowej oraz oświetlenie nawigacyjne w technologii LED wraz z zaktualizowanym systemem sterowania z wieży.
Przy progu 27 wykonano pełnych gabarytów płaszczyznę do zawracania z oświetleniem nawigacyjnym i oznakowaniem poziomym. W ramach przebudowanego odcinka drogi startowej wbudowano ponad 93 tys. ton materiałów drogowych, w tym ok. 16 tys. ton kruszywa, 39 tys. ton betonu i stabilizacji cementowej, 2 tys. ton betonu asfaltowego oraz 36 tys. ton wysokowytrzymałowego betonu cementowego do nawierzchni lotniskowych.

„Dziś możemy z pełną odpowiedzialnością powiedzieć, że jesteśmy gotowi. Cała długość naszego pasa startowego jest w pełnej dyspozycji przewoźników i pasażerów. Zakończenie przebudowy to nie tylko techniczny sukces, ale przede wszystkim gwarancja najwyższego poziomu bezpieczeństwa i komfortu operacji lotniczych. Tym samym lotnisko jest gotowe obsługiwać rosnący ruch w segmencie pasażerskim i cargo” podkreśla Adam Hamryszczak, Prezes Zarządu Portu Lotniczego Rzeszów-Jasionka im. Rodziny Ulmów.

Sukces projektu doceniają również przedstawiciele Polskich Portów Lotniczych S.A., głównego udziałowca lotniska.
„Modernizacja drogi startowej w Porcie lotniczym Rzeszów-Jasionka to przedsięwzięcie, które wykracza poza jeden port i realnie wzmacnia odporność sieci lotnisk w Polsce. Przeprowadzono złożony technologicznie projekt przed terminem i bez zatrzymania operacji, co potwierdza świetne zarządzanie tą infrastrukturą krytyczną. PPL działa jako integrator – wspieramy wszystkie porty regionalne, znamy ich znacznie dla wzrostu gospodarczego kraju, spójności regionów i bezpieczeństwa państwa.” podkreśla Łukasz Chaberski, Prezes Zarządu Polskich Portów Lotniczych S.A.

Wartość inwestycji i źródła finansowania
Zadanie inwestycyjne pt. Przebudowa 700-metrowego odcinka drogi startowej stanowi element całego projektu w ramach którego jest również rozbudowa równoległej drogi kołowania. Wartość całego projektu wynosi 113.849.553 PLN brutto. Projekt jest współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach instrumentu „Łącząc Europę" 2021-2027 (CEF Military Mobility).
Za realizację robót odpowiadała firma Strabag. Jeden z liderów w branży budowlanej, specjalizujący się w infrastrukturze lotniskowej.
„Oddajemy do użytku obiekt w pełni gotowy do bezpiecznej i niezawodnej eksploatacji. Zakres wykonanych prac gwarantuje, że zmodernizowana infrastruktura będzie służyć lotnictwu przez kolejne dekady, spełniając najwyższe standardy bezpieczeństwa i funkcjonalności” mówi Paweł Wołowiec, Kierownik Robót Drogowych w firmie Strabag.

Przywrócenie do pełnej eksploatacji drogi startowej o długości 3200 metrów, która jest jedną z najdłuższych w Polsce, wzmacnia pozycję Portu Lotniczego Rzeszów-Jasionka jako jednego z najważniejszych węzłów komunikacyjnych w regionie Polski Wschodniej. Pełna gotowość operacyjna oznacza możliwość obsługi wszystkich typów statków powietrznych w ruchu cywilnym i w razie potrzeby, wojskowym.
„Pełna dostępność drogi startowej o długości 3200 metrów to ogromny atut dla całego regionu. To potencjał do obsługi nowych połączeń, większych samolotów i intensywniejszego ruchu cargo. Nowoczesna, w pełni sprawna infrastruktura lotniskowa to fundament rozwoju gospodarczego Podkarpacia i klucz do otwierania naszego regionu na świat” zaznacza Marszałek Województwa Podkarpackiego Władysław Ortyl.

Kolejne inwestycje w realizacji
Równocześnie z zakończonymi działaniami trwają prace dotyczące II etapu budowy równoległej drogi kołowania. Zgodnie z harmonogramem, zakończenie budowy około 1.100 metrów drogi kołowania planowane jest w trzecim kwartale 2026 roku.
Napisz komentarz
Komentarze