Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
Reklama

Postęp prac na rozbudowie S19 Sokołów Małopolski Północ - Jasionka

W listopadzie br. wykonawca rozpoczął wzmacnianie podłoża pod nasypy w postaci kolumn DSM (ang. Deep Soil Mixing) o średnicy 80 cm. Obecnie trwają przygotowania do realizacji dolnych warstw konstrukcyjnych z mieszanek niezwiązanych.

Źródło: Materiały prasowe

Ważnym krokiem ostatnich tygodni było wprowadzenie czasowej zmiany organizacji ruchu na drodze wojewódzkiej numer 878 relacji Łążek Ordynacki - Sokołów Małopolski - Stobierna - Rzeszów - Dylągówka. Równie istotną czasową organizacją ruchu jest ta wprowadzona wcześniej na trasie głównej drogi ekspresowej S19, która jest jedną z trudniejszych do utrzymania ze względu na jej długość oraz duże natężenie ruchu. Jest to ogromne wyzwanie dla wykonawcy, który prowadzi roboty budowlane pod ruchem.

 

Przebudowa i budowa obiektów mostowych

Roboty mostowe polegają na przedłużeniu istniejących obiektów pod czynną jezdnią lub dobudowaniu dodatkowych obiektów obok tych już istniejących. W sumie, do budowy lub przebudowy, jest 15 przepustów i 5 wiaduktów drogowych, w tym jeden pięcioprzęsłowy (estakada w Nienadówce). Część przepustów będzie pełnić funkcję przejść dla zwierząt. Prace trwają aktualnie na 12 z 20 wymagających przebudowy obiektach.

Prace mostowe wiążą się z częściowymi rozbiórkami istniejących obiektów. Do tej pory wykonano je na 9 obiektach spośród 16, które tego wymagają. Wykorzystano do tego cięcie techniką diamentową przy pomocy pił oraz lin.

Grunt pod obiekty mostowe będzie wzmacniany na dwa sposoby, w zależności od nośności podłoża. Będzie to stabilizacja gruntu spoiwem hydraulicznym na głębokość 1-2 m lub poprzez wykonanie kolumn z cementogruntu (DSM) o długościach od 5 do 16 m i średnicy 800 mm. Ich całkowita liczba do wykonania na wszystkich obiektach to 1058 szt. co daje łącznie 9318 m. Dotychczas wykonano 102 szt. o całkowitej długości 1140 m. To ok. 9% całkowitej planowanej do wykonania liczby kolumn. Dwa wiadukty będą posadowione pośrednio na palach wierconych betonowych CFA (Continous Flight Auger) o średnicy 800 mm formowanych w gruncie na głębokość od 11 m do 15 m. Liczba pali do wykonania – 82 szt., dotychczas  wykonano ich 61 szt. co stanowi 74% całkowitej liczby.

Do wykonania obiektów mostowych planowane jest użycie:

  • 1149,76 t stali zbrojeniowej

  • 6473,01 m3 betonów różnych klas wytrzymałości tj. 810 betonowozów.

Estakada w Nienadówce

Niewątpliwie największym wyzwaniem inżynierskim jest budowa nowego obiektu czyli estakady w miejscowości Nienadówka. Zostanie ona wybudowana tuż obok istniejącego obiektu, po którym obecnie odbywa się ruch pojazdów.

W Nienadówce droga ekspresowa poprowadzona zostanie estakadą w odległości ok. 30 m od kościoła parafialnego p.w. św. Bartłomieja Apostoła, usytuowanego przy drodze wojewódzkiej nr 878. Ze względu na ochronę tego obiektu sakralnego, reprezentującego styl neogotycki, w decyzji środowiskowej określono warunki realizacji robót budowlanych w rejonie kościoła. Nie będą stosowane walce wibracyjne oraz wykonany zostanie również ekran przeźroczysty w celu ekspozycji walorów historycznych i zabytkowych.   

Nowa estakada będzie miała 156,4 m długości i 15,5 m szerokości. Wysokość skrajni pod obiektem to 4,0 m Zlokalizowana będzie nad trzema przeszkodami: drogą powiatową 1217R relacji Kłapówka - Pogwizdów Stary – Hucisko – Nienadówka - Trzeboś Górna, drogą gminną DG108726R oraz ciekiem wodnym Nienadówka. Estakada biegnie częściowo nad czterowlotowym skrzyżowaniem dróg: wojewódzkiej, powiatowej i gminnej, dlatego istotnym było w tym miejscu wprowadzenie takiej organizacji ruchu, która pozwoli utrzymać ruch lokalny w trakcie prowadzenia robót. Sąsiedztwo zarówno kościoła jak i skrzyżowania jest dużym ograniczeniem dla robót budowlanych i zastosowanych technologii.

Nowa konstrukcja to pięcioprzęsłowy wiadukt o ustroju belkowym, oparty na sześciu filarach żelbetowych za pośrednictwem łożysk mostowych. Projekt zakłada zastosowanie nowoczesnych rozwiązań, w tym ciągłego ustroju nośnego, składającego się z dwóch sprężonych kablobetonowych belek nośnych, które połączone będą monolitycznie płytą pomostu.

Nowy obiekt będzie wyposażony w dwa pasy ruchu o szerokości 3,50 m każdy oraz pas awaryjny o szerokości 2,5 m. Zgodnie z wymaganiami bezpieczeństwa, na zewnętrznej krawędzi obiektu (od strony przeciwnej do istniejącego mostu) powstanie przeźroczysty ekran przeciwhałasowy o wysokości 5 m, który będzie chronił okolicznych mieszkańców przed nadmiernym hałasem.

Obecnie na obiekcie prowadzone są roboty fundamentowe związane ze wzmocnieniem podłoża przy podporach obiektu. Ze względu na złożone warunki geotechniczne zastosowano wzmocnienie kolumnami z cementogruntu (kolumny DSM). Łącznie będzie ich 343 kolumny o długości od 5 do 16 m. Ich całkowita długość będzie wynosiła 3776 m. Roboty te powinny zakończyć się jeszcze w tym roku kalendarzowym, co pozwoli na rozpoczęcie robót ogólnobudowlanych dla budowy przyczółków i filarów pośrednich.

Do budowy estakady zostanie użyte ponad 560 tys. kg stali zbrojeniowej i sprężającej oraz 2792 m3 betonu, co daje 349 betonowozów.

 Cel inwestycji

Podstawowym celem inwestycji jest zapewnienie na całej trasie Via Carpatia na terenie Polski przekroju o minimalnych parametrach 2x2 (dwie jezdnie o dwóch pasach ruchu). Istotna jest także likwidacja tzw. wąskiego gardła, powodującego utrudnienia w ruchu tranzytowym oraz na dojeździe do Specjalnej Strefy Ekonomicznej i Portu Lotniczego w Jasionce. Dzięki dobudowie drugiej jezdni poprawi się komfort jazdy oraz zwiększy bezpieczeństwo ruchu co przełoży się na mniejszą liczbę wypadków. 


Podziel się
Oceń

Komentarze

Reklama Drukarnia Rzeszów