Z łącznego budżetu 3 miliardów złotych przeznaczonego na rozwój kolei w kraju, aż około 2 miliardy zł trafią do województwa podkarpackiego. Podpisana w Tarnobrzegu umowa otworzyła drogę do realizacji nowoczesnych połączeń kolejowych, a kolejne porozumienie w Krośnie dotyczy rewitalizacji linii kolejowej nr 108 na odcinku Jasło – Nowy Zagórz.
Projekt finansowany głównie z funduszy europejskich to inwestycja warta miliard złotych, która obejmuje:
- modernizację 56 km torów i budowę 3 km nowej linii,
- powstanie 3 tuneli kolejowych i 3 wiaduktów drogowych,
- modernizację 18 stacji i przystanków,
- budowę 6 nowych przystanków: Jasło Sobniów, Krosno Huta, Krosno Guzikówka, Krosno Południe (Galeria), Zagórz Przemysłowy, Moderówka.

Szczególnie istotnym elementem inwestycji jest budowa nowej łącznicy kolejowej Jedlicze – Szebnie, która połączy linie nr 106 i 108. Pozwoli to na uruchomienie bezpośrednich kursów w relacji Rzeszów – Sanok z ominięciem Jasła, co skróci czas przejazdu z Krosna do Rzeszowa o 25 minut.
Po 17 latach przygotowań, przedsięwzięcie to nabiera realnych kształtów. Wybór wariantu z obniżeniem niwelety na terenie Krosna nie tylko usprawni ruch kolejowy, ale także przyczyni się do rozwoju społeczno-gospodarczego miasta i całego regionu.

Napisz komentarz
Komentarze